Vigtig milepæl for M5: Miljøtilladelse udstedt

Oprettet: 13. november 2025Læsetid: 5 min.
Efter en omfattende miljøvurderingsproces besluttede Københavns Borgerrepræsentation torsdag at udstede miljøtilladelse til den kommende metrolinje M5. Det er en vigtig milepæl for projektet, som betyder, at byen i fremtiden vil blive bundet endnu bedre sammen og skabe et mere robust metrosystem.
  • M5 vil blive bygget i to etaper med i alt ni stationer.
  • Første etape bestående af seks stationer mellem København H og v/Prags Boulevard Øst forventes at åbne i 2036.
  • Anden etape bestående af tre stationer mellem v/Refshaleøen og v/Lynetteholm N forventes at åbne i 2045.
  • På København H vil passagerer fra M5 nemt kunne skifte til metrolinjerne M3 og M4, regional-, fjern-og S-tog samt busser.
  • På DR Byen vil der kunne skiftes mellem M1 og M5, mens der på Lergravsparken vil kunne skiftes mellem M2 og M5.
  • Stationen ved Københavns Hovedbanegård forberedes, så den muliggør en evt. forlængelse i retning mod Østerport (via Gammel Kongevej).
  • M5 indgår i en samlet politisk aftale mellem Regeringen og Københavns Kommune om byudvikling og infrastruktur til Lynetteholm.

 

5 vil forbinde nye og eksisterende bydele og øge kapaciteten i det samlede metronet og sikre, at Metroen også i fremtiden kan følge med det stigende passagertal. Linjen er nu rykket nærmere realisering, da Københavns Borgerrepræsentation torsdag besluttede at udstede en miljøtilladelse (§25-tilladelse) til anlæg af første etape. Kommunen vurderer med tilladelsen, at linjen kan opføres med acceptabel påvirkning af miljø og omgivelser pba. miljøkonsekvensrapporterne og hvidbogen.

 

Omfattende miljøundersøgelser og inddragelse

Godkendelsen af M5-etapen mellem København H og v/Prags Boulevard Øst kommer på baggrund af to miljøkonsekvensvurderinger, der har kortlagt linjens påvirkning på blandt andet trafik, luftkvalitet, rekreative forhold, sundhed, klima, vandmiljø, biodiversitet og kulturliv.

 

Begge miljøvurderinger indeholdt muligheder for at indsende bemærkninger, og det benyttede godt 900 borgere, virksomheder og organisationer sig af. De mange inputs indgår nu i en hvidbog, som sammen med miljøkonsekvensvurderingerne og §25-tilladelsen er med til at sætte rammerne for det videre arbejde.

 

Temaerne i høringssvarene har især handlet om:

  • Gener under anlæg og gener under drift (f.eks. støj, vibrationer og tung trafik)
  • Alternative stationsplaceringer
  • Valget mellem højbane og tunnel ved Prags Boulevard Øst
  • Hensynet til natur og fauna
  • Afgrening til Brønshøj
  • Placering af slutskakten ved Trommesalen/Vesterbrogade

 

På baggrund af miljøvurderingen og de mange høringssvar konkluderer Københavns kommune, at de midlertidige gener under anlæg opvejes af M5´s positive bidrag til byen: Bedre tilgængelighed til og fra bykvarterer, styrkede tilbud til pendlere og nye muligheder for byudvikling i Østhavnen.

 

”Godkendelsen af den første etape af M5 er et resultatet af omfattende og grundigt arbejde kombineret med en åben dialog med borgerne og de mange andre, som har en interesse i den kommende metrolinje. Miljøvurderings-processen har spillet en vigtig rolle i at forme projektet, så vi kan gennemføre det med respekt for miljøet og for de lokalsamfund, som Metroen kommer til at berøre. Med denne milepæl tager vi nu det næste skridt mod at gøre M5 til virkelighed,” siger direktør i Metroselskabet, Hanne Tærsbøl Schmidt.

 

Næste skridt er anlægslov

Med Københavns Borgerrepræsentations godkendelse har M5 nået endnu en vigtig milepæl, men der er stadig mange trin, før de første passagerer kan stige om bord.

 

Det næste store skridt er, at Folketinget skal behandle anlægsloven for M5, hvilket forventes at ske i første halvår af 2026. Herfra går Metroselskabet videre med detailprojektering, udbud af entrepriser og forberedende ledningsomlægninger.

 

Læs mere på metroselskabet.dk/m5