Metroselskabets kontrakt med Alstom om en gennemgribende modernisering af de 34 ældste tog, som tilsammen har kørt over 95 mio. km. fra Vanløse til Vestamager eller Københavns Lufthavn (på linjerne M1 og M2) føres nu ud i livet. Efter længere tids detailplanlægning er det nu blevet tid til at sende første tog afsted, og fredag d. 11. august blev første tog derfor læsset på en lastbil og skal nu fragtes til Alstoms værksted.
Gevinst for passagerer og miljøet
Leverandøren af mobilitetsløsninger vil i løbet af de kommende tre år renovere togene og dermed sikre Metroens fortsatte høje driftsstabilitet, forbedre kundeoplevelsen og gøre det nemmere at vedligeholde samt fastholde togenes høje sikkerhedsniveau. Alt imens moderniseringen står på, vil kunderne dog ikke opleve forringelser i servicen, da vi øger antallet af tog i drift.
Desuden giver moderniseringen et mindre klimaaftryk, end det fortsatte almindelige vedligehold af de ældre tog ville, ligesom moderniseringen vil forlænge togenes levetid, hvilket udskyder behovet for indkøb af nye tog.
- Vores ambition er fortsat at levere den bedste service til vores kunder samtidig med, at vi sætter det mindst mulige klimaaftryk. Alstom skal hjælpe os med at levere på det ambitiøse mål, da moderniseringen vil bidrage til passagerernes positive oplevelse af rejser med Metroen på M1 og M2, siger Rebekka Nymark, direktør i Metroselskabet.

Øget kapacitet i moderniserede tog
Metroselskabet har iværksat flere projekter for at øge kapaciteten, driftsstabilitet, frekvensen af afgange og i det hele taget gøre Metroen til et endnu mere attraktivt valg. Moderniseringen af de 34 tog er blot ét disse projekter.
De omfattende ændringer, der udføres på Alstoms værksted i Rotterdam, indeholder udover ændringerne i indretningen, så den bliver ligesom de nye, maling af alle paneler, nye gulve, udskiftning af døre og udskifte vigtige dele af undervognen.
- Arbejdet, vi nu skal i gang med, er et godt eksempel på, at man ved hjælp af den rigtige teknologi kan modernisere ældre tog og give følelsen af så-god-som-ny fremfor blot at erstatte dem med nye tog. Ved at udskifte enkeltelementer i metrotoget i stedet for hele togsættet forbedrer vi toget for de mange tusinde daglige brugere, forlænger levetiden på togene og nedsætter klimaaftrykket. Samtidig ved vi, at der over de kommende år vil være stadigt øget kapacitetsbehov – det har vi også taget højde for i moderniseringsprocessen ved at skabe mere plads i togene, siger Jörg Nikutta, Managing Director, Alstom Danmark.
Hele processen er planlagt i detaljer, og eksperter fra Metroselskabet og operatøren Metro Service har og vil løbende være i tæt dialog med Alstom for at give vitale input til den videre proces.

Facts about the 34 trains
- They are the first generation of trains for the driverless Metro in Copenhagen
- The trains have travelled a total of more than 95 million kilometres.
- A metro train is 39 metres long and 2.65 metres wide.
- The maximum speed of this generation of trains is 80 kilometres per hour and with stops, the average speed through the city is 40 kilometres per hour.
- On the M1 and M2, the 34 oldest trains run alongside 8 new ones, bringing the total fleet on these lines to 42 trains.
- Originally, the 34 trains were to be replaced with new trains as early as 2025. The modernisation extends their lifetime to 2035.
- This means that the climate footprint from new train purchases will be reduced three times every 100 years instead of four times.
- The modernisation is thus a significantly more climate-friendly solution than the alternative.
- With the original seating arrangement, there is room for around 270 passengers in each train. With the new seating arrangement, this increases to almost 300.
- Facts - what is the timetable for the life extension and what needs to be done to the trains
- The contract signed by the Metroselskabet with Alstom has a total value of €30 million
- The contract will run from 2023, when the details of the job will be finalised and the first trains will be sent to Rotterdam.
- The last train will be delivered back and in operation in 2026.
- New trains will be deployed to replace those being modernised in Rotterdam so that customers are not affected.
The task involves, among other things, to:
- Changing the layout of the seats in the train
- Replacing the train's fire safety system
- Installing a new passenger information system, including info screens
- Replacement of doors
- Replacing cables and electronics
- Laying a new floor
- Painting inner panels
- The tender requires the supplier to have a proper environmental policy with regard to sorting and correct disposal of waste products.
Facts - who is Alstom?
Alstom services more than 35,500 vehicles worldwide and provides services across the entire lifecycle of the transport system. That is, from design and construction to operation and modernisation.
One third of all train system modernisations worldwide are carried out by Alstom. The company are experts in extending the lifetime of vehicles, improving their energy consumption and lowering their CO2 emissions.
Alstom is far from being a new player in Denmark. Over the past 20 years, they have been present in the Danish market, delivering 500 regional trains, signalling systems, and technical equipment for a wide range of train systems.
More information
Metroselskabet's Communications Department at presse@m.dk or +45 7242 4901.