Price adjustments
The price for travelling with the regular Rejsekort will increase by
- 1 kr. for 2 zones, 7-8 zones, 10-28 zones
- 50 øre for 3 zones
- DKK 1.50 for 9 zones
- DKK 2 for 29-30 zones
Single ticket for 16 zones, 18 zones and more than 19 zones increases by DKK 2.
The price for commuter cards (Rejsekort and mobile) for journeys from 7-14 zones will increase between DKK 30 - 110 for 30 days. 13 percent (approximately 18,000 customers) of the total number of DOT commuter card customers will experience a price increase of more than 5 percent. The other 87 per cent will see no or minor price increases. In total, approximately one million journeys are made every day in public transport on Zealand (DOT).
Tickets for tourists will be simplified under the name City Pass and can be used from 1-5 days. In this connection, the price of the City Pass 1 day (zone 1-99) will increase by DKK 10.
‘The transport companies are working hard to make it as easy as possible to be a public transport customer. With the major fare reform in 2017, we levelled out the prices, so to speak, so that customers can be confident that Rejsekort is always cheaper than a single ticket. We're following the same strategy of making it easy and clear with Rejsekort and travel plan,’ says Rebekka Nymark on behalf of Din Offentlige Transport (DOT, ed).
Every year, DOT adjusts ticket prices so that revenue follows the development of costs. The prices are adjusted to ensure a logical connection between the price of travelling on Rejsekort, commuter card and single ticket.
Adjustment of zones
There will also be 21 minor zone adjustments - all based on the principle that it should be easy and manageable to be a public transport customer. For example, the zones at a number of stations that currently cover several zones will be adjusted so that the stations will only be located in one zone. For example, at Husum station, two zones will be reduced to one zone. There are also parallel bus routes that do not have identical zones. One example is Præstevænget in Ballerup, where route 157 towards Ballerup st. is assigned to zone 53, while the parallel route 143 is assigned to zone 42.
Digitale løsninger til kunderne
Danskerne bruger digitale løsninger mere og mere. Det gælder også kunderne i den offentlige transport, hvor mere end 78 procent af passagererne over 15 år har et rejsekort. I det kommende år vil DOT derfor udfase pappendlerkortet på Sjælland, ligesom det allerede er sket i resten af landet til fordel for rejsekortet. De såkaldte mimrekort – pendlerkort til pensionister - bevares i papudgave indtil videre.
Mobilklippekortet udfases ligeså, og det sker samtidig med den årlige takstregulering, som træder i kraft den 20. januar 2019.
De pendlere på Sjælland, som er vant til at bruge pappendlerkort, kan med fordel få lagt pendlerkortet over på rejsekort, så kunden har sit pendlerkort og sit almindelige rejsekort på ét og samme kort – på et pendler kombi-kort. Det koster ikke noget at få pendler kombi, hvis kunden i forvejen har et rejsekort.
Man kan også få et selvstændigt pendlerkort på rejsekort – et rejsekort pendlerkort. Det fungerer fuldstændig som et pappendlerkort, og det er altså ikke nødvendigt med check ind og ud.
”Udfasningen af papkortene er en naturlig konsekvens af digitaliseringen. Rejsekortet er i vækst, og kortet fremhæves netop blandt kunderne for at have gjort det lettere at være kunde i den offentlige transport. Det vil vi gerne understøtte og udbrede,” siger Rebekka Nymark, på vegne af DOT.
De kunder, som bedst kan lide at have deres billet på mobiltelefonen, vil kunne vælge at få deres pendlerkort på deres mobiltelefon.
Farvel til mobilklippekortet
DOT tager også mobilklippekortet af markedet. Mobilklippekortet blev indført i 2011 som en pendant til det gamle papklippekort. Det er nu tre år siden, at papklippekortet udgik af billet-sortimentet.
”Klippekortet harmonerer dårligt med vores ønske om at gøre rejseoplevelsen så enkel og problemfri for vores kunder som muligt. Samtidig kan vi se, at mere end 1,1 million passagerer på Sjælland allerede benytter rejsekort og er glade for det. Derfor mener vi, at tidspunktet er rigtigt til at tage mobilklippekortet ud af salget,” siger Rebekka Nymark på vegne af DOT.
Du kan læse mere om ændringerne på dinoffentligetransport.dk
More information
Metroselskabet's Communications Department at presse@m.dk or +45 7242 4901.
Pressemeddelelser
Latest press releases from Metroselskabet

Future Operation and Maintenance of Copenhagen Metro Sent Out for Tender
In 2027, Metroselskabet's current contract with the operator for the operation and maintenance of the four metro lines M1-M4 in Copenhagen expires. The task has therefore been sent out for an EU tender to establish a new contract that will ensure continued high stability and quality in operations.

Metro stations get Danish pronunciation: No more Nuh-rah-broh and Fre-duh-rikz-berg
The English voice in the Metro previously announced the names of the metro stations in English, so Frederiksberg, for example, became Fre-duh-rikz-berg. At the request of tourists and international residents, these are now being changed to Danish.

A successful year for M4 in Sydhavn and Valby