
A satisfactory year for Metroselskabet
The facts
- Profit before depreciation, amortisation and impairment is better than budgeted. The result totalled DKK 41 million, which is DKK 220 million better than expected in the 2022 budget, primarily due to higher passenger revenue as a result of the 17 million more passengers than expected. The Company's average revenue per passenger of DKK 11.00 was thus in line with expectations.
- A total of 108 million passengers travelled on the Metro in 2022.
- Passenger numbers are expected to continue to increase both due to population growth, as more people choose to travel on the Metro, as well as passenger growth due to the opening of the M4 South in 2024. The target is for 181 million passengers to use the Metro in 2028.
- Metro's Net Promoter Score measures customers' willingness to recommend the Metro to others on a scale from -100 to +100.
- The result for 2022 was +63, maintaining the overall level from 2021, where the result was +64. A high NPS means that The Company is delivering on its core mission - to provide customers with fast, high-frequency, reliable and sustainable transport around the clock.
- In 2022, the Metro maintained a high level of overall operational stability, reaching 99.4 per cent for all lines. Operational stability is calculated as actual departures run in accordance with planned departures, and the stability exceeded the target of 98 per cent.
- In 2024, Metroselskabet expects to open the extension of the M4 southwards with five new stations to the new public transport hub Ny Ellebjerg (in the future København Syd), where the Metro will meet regional and long-distance trains and several S-train lines.
- The new line will mean a major boost for Copenhagen's public transport. In 2022, rails were laid on the entire line and electrical and mechanical systems were installed in the completed tunnels. The new metro line will be 4.5 kilometres long and is expected to be used by around nine million passengers a year by 2030.
- A political majority in the Danish Parliament and the Copenhagen City Council is behind the study of a potential future metro line M5, which can support urban development in new areas and alleviate the congestion problems that already characterise traffic between Amager and the rest of Copenhagen. In the autumn of 2022, an idea phase consultation and public meetings were held on the M5.
- More Metro is also on the way in Nordhavn, where two possible extensions of the existing M4 line to Ydre Nordhavn are being studied. The study is expected to be finalised in the summer of 2023, after which a political decision will be made on the project.
The budget for 2023 includes an ambitious target of 130 million passengers, which is an increase of approx. 22 million compared to 2022. Fare income is budgeted at DKK 1,533 million, while profit before depreciation and amortisation is budgeted at a profit of around DKK 80 million.
For Metroselskabet blev 2022 endnu et år med store milepæle. Metroen fejrede 20-års jubilæum, der blev sat nye passagerrekorder, og samtidig blev det et år, hvor selskabet lagde nye trædesten til de forandringer, der skal sikre, at Metroen også fremover er en attraktiv transportform, og at Metroselskabet bevarer sin position som den mest attraktive udbyder af bæredygtig mobilitet i hovedstaden.
2022 blev året, hvor hverdagen igen indtrådte efter nedlukninger og restriktioner. Med to nye metrolinjer, der har levet deres første år i skyggen af COVID-19, fik kunderne først i 2022 mulighed for at lære hovedstadens nye samlede metrosystem at kende. Derfor er det også tilfredsstillende, at årets resultat viser, at flere passagerer end forventet rejste med Metroen i 2022, hvilket også resulterede i, at årets økonomiske resultat blev bedre end forventet. Før af- og nedskrivninger blev resultatet således på 41 mio. kr., hvilket er 220 mio. kr. bedre end forventet i budget for 2022.
”Efter at vi som følge af COVID-19 har skubbet forventningerne til indfasningen af Cityringen og deraf har justeret vores passagertal, er det meget tilfredsstillende igen at se vækst i antallet af passagerer i Metroen. Det vidner om, at vi løfter opgaven ansvarligt og leverer den vigtige og bæredygtige transport til hovedstadens borgere, vi er sat i verden for. Når det er sagt, så ligger der en stor opgave foran os. I 2023 bliver det således en af Metroselskabets vigtigste opgaver at få flere passagerer til at vælge Metroen trods den øgede brug af hjemmearbejde i samfundet. Vi har et ambitiøst mål om 130 mio. passagerer i 2023, hvilket er en stigning på ca. 22 mio. i forhold til sidste år”, siger Metroselskabets bestyrelsesformand, Jørn Neergaard Larsen.
2022 blev også året, hvor flest mennesker rejste med Metroen på én dag. Det skete i forbindelse med Tour de France den 1. juli 2022, hvor 569.000 passagerer benyttede Metroen. Af andre store milepæle rundede Metroen i begyndelsen af året én milliard rejsende siden åbningen, i september var der idéfasehøring om den nye metrolinje M5, og i oktober var det 20 år siden, at det første metrotog kørte mellem Nørreport og Amager.
På trods af problemer med globale forsyningskæder, havde selskabet i 2022 god fremdrift i anlægget af den sydlige forlængelse af metrolinjen M4. I tæt samarbejde med leverandørerne arbejdes der målrettet på, at linjen som planlagt kan åbne i 2024.
”En af vores vigtigste opgaver er at sikre, at Metroen også i fremtiden møder kundernes behov. Derfor har vi taget hul på de første projekter, som skal forny og forbedre de eksisterende metrotog. Samtidig har vi blikket fast rettet mod fremtiden, hvor Metroselskabet fortsat skal være det mest eftertragtede bæredygtige mobilitetstilbud i hovedstaden. Derfor har vi bl.a. vedtaget en ny forretningsstrategi, hvor ambitionen er at levere størst mulig samfundsværdi med det mindst mulige klimaaftryk. Det kræver mange og svære valg – men vi er sikre på, at det er den rigtige vej frem”, siger Jørn Neergaard.
Også i 2022 kørte Metroen med en høj driftsstabilitet på over 99,4 pct. for alle linjer, mens passagererne kvitterede med en høj kundetilfredshed.
More information
Metroselskabet's Communications Department at presse@m.dk or +45 7242 4901.