
Ny drifts- og vedligeholdelseskontrakt (O&M)

Drift og vedligehold af Metroen
Metroselskabet har det overordnede ansvar for driften af Københavns Metro, men den daglige drift og det daglige vedligehold varetages af en privat driftsoperatør.
Internationalt er der få udbud af drifts- og vedligeholdelseskontrakter, fordi de fleste metroejere også selv varetager driftsopgaven. I København har opgaven som drifts- og vedligeholdelsesoperatør altid været udbudt til en privat aktør.
Den nuværende drifts- og vedligeholdelseskontrakt for metrolinjerne M1-M4 udløber den 28. september 2027. Derfor er arbejdet i gang med at udbyde en ny kontrakt med start den 29. september 2027.
Siden 2023 har arbejdet været i gang med at skabe et konkurrencedygtigt udbud i tæt dialog med markedet i flere markedsdialoger.
Den 30. juni 2025 offentliggøres udbuddet på udbudsportalen Byggeprojekt.dk. Den kommende drifts- og vedligeholdelseskontrakt gælder til 2039 med option for yderligere tre år.

Hvad ligger der i opgaven som driftsoperatør?
Driftsoperatøren har ansvaret for den daglige drift af Metroen. Det indebærer, at Metroen kører til tiden, samt at togene er vedligeholdt og rengjort. Det er også driftsoperatørens opgave at overvåge driften for at sikre, at alt forløber planmæssigt.
Det er således vores driftsoperatør, du møder i toget, når din billet skal tjekkes, og det er deres opgave at yde en god kundeservice på metrostationerne, i telefonen såvel som online.
Den nuværende driftsoperatør er Metro Service Metro Service - Together on the journey.