Forlængelse af M4 til Ydre Nordhavn

Metro til Ydre Nordhavn

Metronettet udvides i Ydre Nordhavn med to nye stationer, der planlægges til at stå klar i 2030.

Linjeføringen er en forlængelse af M4 fra Orientkaj Station til de to nye stationer: v/Levantkaj og v/Nordhavn C (ved Tunnelfabrikken). Begge stationer er højbanestationer.

Passagerer på de to nye stationer vil få direkte adgang til de indre bydele og trafikknudepunkter med en rejsetid på ca. 7 min. fra endestationen v/Nordhavn C til Østerport – og ca. 14 min til København H. Med et skift på Kongens Nytorv kan du nå lufthavnen på ca. 27 min.

MT Højgaard Danmark, Rambøll og Cobe har vundet udbuddet om planlægge, designe og efter hensigten bygge forlængelsen i et tæt samarbejde med Metroselskabet.

Hvorfor metro til Ydre Nordhavn?

Nordhavn er Københavns Kommunes største nuværende byudviklingsområde, og når bydelen er fuldt udviklet omkring 2060, forventes der at bo 35.000-40.000 mennesker i Nordhavn.

I marts 2020 åbnede metrostationerne Nordhavn og Orientkaj i Indre Nordhavn med, hurtige forbindelser til resten af byen. I dag benytter ca. 7.000 beboere og besøgende en af de to stationer på en almindelig hverdag. Nu forlænges sporene til Ydre Nordhavn, hvor to nye stationer skal være med til at sikre effektiv, klimavenlig, kollektiv transport mellem Nordhavn, Indre By og Sydhavn til de nye beboere, studerende og arbejdspladser, der rykker ind i de kommende år.

Metroforlængelsen sikrer, at ca. 80 pct. af byområdet i Ydre Nordhavn højst har 600 meter til nærmeste metrostation.

En mere klimavenlig metro

Med M4 til Ydre Nordhavn får du mere metro, men også en metro med en lavere klimabelastning. På M4 til Ydre Nordhavn er det målet at reducere klimaaftrykket med 50 pct. i forhold til den eksisterende linje i Nordhavn.

Meget af CO2-besparelsen kan findes allerede i designfasen ved at arbejde med nye materialer og metoder i metrobyggeriet.

Udover de planlagte CO2-reduktioner i forbindelse med anlægget af metrolinjen, viser en rapport fra Kraks Fond Byforskning fra 2016 derudover, at etablering af metro kan have positiv effekt af bilejerskabet lokalt. Rapporten (skrevet af bl.a. forskere fra DTU) viser, at bilejerskabet omkring stationerne kan falde med op til 14 pct., når der etableres metro. Jo tættere man bor på stationen desto lavere er incitamentet til bilejerskab.

Den videre proces

I september 2023 besluttede politikerne i København, at Metroselskabet skulle arbejde videre med linjeføringen med to stationer i Ydre Nordhavn.

I september 2025 blev MT Højgaard Danmark, Rambøll og Cobe valgt som vindere af EU-udbuddet. Projektet er udbudt med tidlig entreprenørinddragelse, hvilket betyder, at entreprenøren fra dag ét udvikler løsningerne i fællesskab med arkitekter og rådgivere - i tæt samarbejde med Metroselskabet.

Vi forventer, at samarbejdsformen tidlig entreprenørinddragelse fører til mere effektiv tids- og omkostningsstyring, mere effektive løsninger til at minimere projekts klimaaftryk og ikke mindst til at bygge en bedre metro til alle beboere og besøgende.

Næste skidt er konceptdesignfasen, der løber frem mod formodet byggestart i 2027. 

Udviklingen af Metroen og bydelen sker i et samarbejde mellem Københavns kommune, By og Havn og en række andre aktører for at skabe de bedste forhold for byliv og god livskvalitet for borgere og besøgende.

Det er målet, at de to nye stationer på M4 i Ydre Nordhavn åbner i 2030. Hvis du vil vide mere om det tekniske forarbejde samt de politiske beslutninger om M4 til Ydre Nordhavn, så læs mere i resumérapporten  fra august 2023 - eller i  den tekniske udredningsrapport.