Metroens passagertal var i juli 9,4 mio. passagerer, hvilket var 4 pct. højere end tilsvarende måned sidste år. For år til måned er væksten 11 pct. ift. 2024. Derfor opjusteres forventningerne til årets samlede passagertal fra de tidligere budgetterede 131 mio. passagerer til nu 135 mio. passagerer i 2025.
Driften på både M1/M2 og M3/M4 var stabil i juli med en samlet punktlighed på hhv. 99,5 pct. og 99,3 pct. I løbet af sommeren har der på de varmeste sommerdage været fokus på temperaturen i Metroen. Togene har i dag ventilation, men ikke aircondition, og særligt på de overjordiske strækninger stiger temperaturen i togene på varme sommerdage. Selskabet indhenter data for at kortlægge omfanget og vurderer mulige fremtidige løsninger.
På mødet blev bestyrelsen orienteret om selskabets arbejde med bæredygtighed i anlægsprojekterne, og status på ambitionen om at reducere klimaaftrykket fra nye linjer ved at integrere bæredygtighed i designfasen og vægte CO2 på linje med sikkerhed. På M5 er der i designfasen opnået reduktioner gennem ændret linjeføring, mindre beton- og stålanvendelse samt optimerede konstruktioner. Samtidig er der for første gang fastlagt fokusområder for ressourcer og biodiversitet med initiativer for genbrug, genanvendelse og bedre affaldshåndtering. Metroselskabet bidrager ved at stille ambitiøse krav, drive innovation i samarbejde med leverandører og dele ud af erfaringerne, og bidrager hermed til omstilling af branchen.
“Metroens næste linjer skal ikke bare bringe københavnere, frederiksbergborgere og de mange gæster byen har hurtigere frem – de skal også bane vejen for en grønnere bygge- og anlægsbranche. Ved at halvere klimaaftrykket og sætte cirkulær økonomi i spil fra første streg i tegningen, viser vi, hvordan store offentlige projekter kan drive innovation og grøn omstilling. Det handler både om klima, om at bruge færre ressourcer og om at skabe en byudvikling, der rækker mange generationer frem.”, udtaler Metroselskabets bestyrelsesformand Tommy Ahlers
Metroselskabet gennemførte i foråret en dobbeltvæsentlighedsanalyse, der afdækker hvilke områder inden for bæredygtighed – herunder miljø, sociale forhold og god selskabsledelse (ESG), der har størst betydning for selskabet og omverdenen. Analysen viser, at klimaændringer og ressourceforbrug udgør de mest kritiske områder. Selskabet bruger resultaterne til at styrke bæredygtighedsindsatsen og vil fremover rapportere halvårligt om ESG-status til bestyrelsen. Bestyrelsen godkendte analysen og den nye rapporteringsmodel.
Bestyrelsen fik også en orientering om prækvalifikationen til udbuddet af Operation & Maintenance (O&M) kontrakten. Herunder en gennemgang af resultatet af evalueringsprocessen, som Metroselskabet igangsatte den 19. august 2025 straks efter, at fristen for ansøgning udløb. Ved evalueringen har selskabet vurderet de pågældende virksomheders økonomiske og finansielle formåen, samt deres tekniske og faglige formåen. Efter prækvalifikation og den efterfølgende gennemførelse af forhandlinger med tilbudsgiverne og deres afgivelse af reviderede tilbud, forventes udbuddet afsluttet i august 2026.