Bestyrelsen indledte mødet med 1 minuts stilhed til ære for den 40-årige mand, der den 4. maj 2021 mistede livet i forbindelse med et kranløft på metrobyggepladsen Ny Ellebjerg. Metroselskabets bestyrelse udtrykker dens dybeste medfølelse til den omkomne medarbejder og hans pårørende. Bestyrelsen fik herefter en gennemgang af de forhold vedrørende ulykken, som på nuværende tidspunkt er belyst, samt en orientering om Arbejdstilsynets tilbagemelding. Metroselskabet har sammen med hovedentreprenøren, TUNN3L, igangsat en undersøgelse med bistand fra eksterne specialister, som skal kortlægge den præcise årsag til den tragiske ulykke og sikre, at der sker læring, så lignende ulykker kan forebygges.
Der er fortsat usikkerhed om samfundets genåbning efter COVID-19. Men det er Metroselskabets vurdering, at der med den nuværende plan for vaccinationer og lempelse af restriktioner er sandsynlighed for, at selskabet kan vende tilbage til normal drift af Metroen til august. Til den tid forventes pendlere og andre højfrekvente passagerer igen at skulle møde fysisk på arbejde eller studie. Bestyrelsen godkendte derfor markedsføringsplanen for næste fase, der har til formål at få kunderne hurtigt tilbage med markedsførings- og produkttiltag og få flere rejser. Derudover blev bestyrelsen præsenteret for, hvordan selskabet måler effekten af handlingsplanens tiltag.
”Selskabet står over for en stor opgave de kommende år med at få kunderne tilbage og genskabe væksten. I det arbejde skal Metroselskabet sikre, at alle vores passagerer vil vælge metroen til igen. Det primære indsatsområde bliver at få kunderne tilbage, så passagertallet kan bringes i overensstemmelse med passagerprognosen. Ændringerne vil naturligvis blive foretaget med udgangspunkt i og i overensstemmelse med myndighedernes til enhver tid gældende retningslinjer”, siger Metroselskabets bestyrelsesformand, Jørn Neergaard Larsen.
I oktober 2020 besluttede bestyrelsen at igangsætte en markedsdialog, der skulle styrke forudsætningerne for, at fremtidige metrolinjer planlægges og projekteres, så de er miljømæssigt og socialt bæredygtige. På mødet fik bestyrelsen en status på analyser af nye linjer samt en orientering om arbejdet med markedsdialogen, hvor Metroselskabet bl.a. har undersøgt muligheder for at anvende andre metoder og udnytte ny teknologi. Bl.a. er der afholdt en møderække med både danske og internationale firmaer, som vurderes at være førende indenfor bæredygtig projektudvikling og byggeri.
Endelig fik bestyrelsen en orientering om Metroselskabets arbejde med at reducere generne fra de hørbare tog. Selskabet har det seneste halve år desværre kunne konstatere en stigning i det målte vibrationsniveau fra driften af Metroen, samt et stigende antal naboer, som er generet af støj. Derfor er der nu indhentet ekstern rådgivningsbistand, der skal afdække årsagerne til stigningerne. Dette analysearbejde forventes afsluttet til sommer.