
Luftkvalitet i Metroen
Her kan du læse om vores arbejde med luftkvaliteten i Metroen

Luftkvalitet i Metroen
Luftkvaliteten i Metroen er en høj prioritet for os - både i forhold til vores passagerer og vores ansatte. Når tog kører på skinner, genererer friktionen mellem hjul og skinner små mængder støv. Støvet består primært af jernpartikler. Tilstedeværelsen af støv er en kendt udfordring i metrosystemer verden over, og det er noget som Metroen i København er opmærksomme på at måle og reducere.

Måling af partikelkoncentration
Vi måler partikelkoncentrationen i Metroen for at fastlægge niveauet af partikler på stationerne. I forhold til medarbejdere er der fastlagte grænseværdier, mens der for passagerer ikke er fastlagte grænseværdier.
Grænseværdierne i forhold til arbejdsmiljøet gælder for partiklerne PM5 (respirabelt støv) og PM10 (totalstøv), (se faktaboks). Der er ikke fastlagte grænseværdier for fine partikler (PM2.5).
Vores målinger i forhold til arbejdsmiljø har hidtil ligger fint under grænseværdierne for PM5 og PM10. Metroselskabet og vores operatør foretager akkrediterede målinger af støv i Metroen. De seneste akkrediterede målinger blev gennemført i foråret 2023 af FORCE Technology og blev bl.a. foretaget med personbåret måleudstyr af stewarder og teknikere på arbejde. Rapporten konkluderede, at alle måleresultaterne var under Arbejdstilsynets grænseværdier.

Måling af fine partikler
Universitetsforskere udgav i 2022 en rapport om måling af fine partikler (PM2.5) i metroen, som de vurderede som høje.
På baggrund af rapporten og dialog med universitetsforskerne samt Teknik og Miljøforvaltningen i Københavns Kommune og Frederiksberg Kommunes Miljøafdeling foretog Metroselskabet en række tekniske vurderinger for dels at gennemgå rapportens konklusioner samt kortlægge det videre forløb i forhold til målinger og tiltag i samarbejde med tekniske rådgivere fra COWI samt FORCE Technology.
Vurderingen var, at der var brug for akkrediterede målinger for præcist at kunne fastlægge det reelle partikelniveau.
På vegne af Metroen opstillede FORCE Technology i efteråret 2023 akkrediteret måleudstyr under rulletrappen på Nuuk Plads station til at måle koncentrationen af PM2.5. I samme periode blev der gennemført mobile målinger på stationen og andre udvalgte stationer på Cityringen for at fastlægge variationen mellem de enkelte stationer.
FORCE Technology målte i oktober/november 2023 indholdet af PM2.5 på Nuuk Plads Station. Resultatet fra målingen viser, at PM2.5 varierer hen over dagen med døgnmiddelværdier fra 86 til 186 μg/m3.
Fakta om støv og partikler
· Støvet i Metroen består af ca. 85% jernpartikler.
· Jernpartiklerne frigives, når metallet i hjul og skinner mødes under kørslen
· Partiklernes størrelse måles i mikrometer (µm). PM10-partikler er op til 10 µm, hvilket er ca. 1/5 af tykkelsen på et menneskehår. PM5 er halvt så store og PM2.5 er en fjerdedel af størrelsen af PM10.
· Arbejdstilsynet har fastsat grænseværdier for partikelniveauet, som medarbejdere maksimalt må udsættes for. Det gælder for PM10 (partikler op til 10 µm) og PM5 (partikler op til 5 µm), men ikke for de fine PM 2.5-partikler.
· Der findes ingen grænseværdier for passagerer.

Vurdering af fine partikler i Metroen
Metroselskabet har bedt eksperter fra COWI om at vurdere koncentrationen af PM2.5 ift. arbejdsmiljøet og passagerer.
COWI’s vurdering er, at koncentrationen ikke giver anledning til en uacceptabel påvirkning af arbejdsmiljøet.
Derudover viser COWI’s beregninger, at eksponeringen under passagerernes ophold i Metroen ligger væsentligt under EU’s grænseværdier for udeluft.

Reduktion af fine partikler
Metroen arbejder med flere forskellige tiltag, som alle skal bidrage til at reducere koncentrationen af fine partikler.
Fælles for tiltagene er at:
- De tager afsæt i internationale erfaringer.
- Der kan være begrænsede implementeringsmuligheder af hensyn til driften og jernbanesikkerhed.
- De bliver vurderet ift. virkningsgrad og klimabelastning.
De konkrete initiativer omfatter bl.a. vask af stationer og tunneller, ventilation samt fintmaskede filtre i togene, som kan have en generel positiv indflydelse på at reducere PM2.5 niveauet i Metroen.