Fakta om udvidelsen af M4 til Ydre Nordhavn
- De to nye stationer med de foreløbige navne v/Levantkaj og v/Nordhavn C (ved Tunnelfabrikken) er planlagt som en 1,6 km højbane som en fortsættelse af M4-linjen fra Orientkaj Station.
- Når linjen står færdig, får passagererne til og fra Ydre Nordhavn direkte adgang mellem de indre bydele og flere større trafikknudepunkter med en rejsetid på ca. 7 min. fra endestationen v/Nordhavn C (ved Tunnelfabrikken) til Østerport – og ca. 14 min til København H.
- Nordhavn er Københavns Kommunes største nuværende byudviklingsområde, og når området er fuldt udviklet omkring 2060, forventer København Kommune, at der bor ca. 35.000 mennesker i Nordhavn. Metroen skal være med til at sikre effektiv, offentlig transport fra dag ét til de mange mennesker, som kommer til at bo, arbejde og færdes i Nordhavn.
- Kraks Fond Byforskning har udarbejdet en rapport i 2016 (af bl.a. forskere fra DTU), som viser, at etablering af metro kan have stor effekt af bilejerskabet lokalt - men jo længere man bevæger sig væk fra metrostationerne, jo lavere er effekten. Rapporten viser, at bilejerskabet omkring stationerne kan falde med op til 14 pct., når der etableres metro.
- M4 til stationerne Nordhavn og Orientkaj åbnede i marts 2020 som en afgrening af M3 Cityringen med nye, hurtige forbindelser mellem Nordhavn og andre dele af byen.
- I 2024 åbnede forlængelsen af M4 til Sydhavn og Valby med fem nye stationer. Stationerne har siden åbningen haft mere end dobbelt så mange passagerer som forventet.
I sommer åbnede fem nye stationer på M4-linjen i Sydhavn og Valby, og nu er turen kommet til en forlængelse af M4-linjen i Nordhavn med to nye stationer i byudviklingsområdet Levantkaj og det fremtidige centrum i Ydre Nordhavn.
I februar i år offentliggjorde Metroselskabet udbuddet på design- og anlægskontakten efter konceptet ”tidlig entreprenørinddragelse”. I denne udbuds- og kontraktform inviterer Metroselskabet et hold bestående af entreprenør, ingeniørrådgiver og arkitekt ind i projektplanlægningen på et tidligt stadie. Formålet er at opnå et endnu bedre samarbejde på projektet, minimere projektets klimaaftryk og i sidste ende bygge en bedre metro for kunderne og byen.
Der kom seks ansøgninger, og Metroselskabet har nu valgt at prækvalificere tre teams, som deltager i konkurrencen om at designe og bygge den nye udvidelse af linjen. De tre entreprenører med teams er:
- Acciona Construcción S.A. med Acciona Engineering, Niras, Egis Rail samt Weston Williamson + Partners
- M.J. Eriksson A/S med LM BYG, Bravida, Artelia, C.F. Møller samt BIG
- MT Højgaard Danmark A/S Rambøll samt Cobe
”Når vinderen er fundet i konkurrencen, ser vi frem til et godt samarbejde, hvor vi sammen med entreprenøren og rådgiverne kan finde de bedste løsninger. Med tidlig entreprenørinddragelse bliver konkret viden fra bygge- og anlægsbranchen bragt på bordet fra begyndelsen af designprocessen, og alle parter får bedre forståelse for processer og risici,” siger direktør i Metroselskabet, Rebekka Nymark.
Vinderen af udbuddet forventes at blive fundet i efteråret 2025. Derefter følger en designfase og miljøkonsekvensvurderingen. Selve byggeriet forventes påbegyndt i 2027, og målet er, at de nye stationer åbner for passagerer i 2030.
Fakta om udbuddet
-
- Projektet udbydes under forsyningsvirksomhedsdirektivet iht. den procedure, der kaldes ”konkurrencepræget dialog”.
- Konkurrencepræget dialog giver de bydende mulighed for at drøfte projektets rammer med Metroselskabet i udbudsperioden, og
- Metroselskabet kan vælge at tilpasse rammerne, inden de endelige tilbud afgives.
- Projektet bliver udbudt som ”tidlig entreprenørinddragelse” med en design- og byggekontrakt. Den tidlige inddragelse vil foregå etapevis med en samarbejdsfase og en byggefase. I samarbejdsfasen vil Metroselskabet og entreprenøren sammen med dennes team udvikle projektet i et tæt samarbejde.
- Tilbudsgiverne til kontrakten vil være entreprenører, der danner teams bestående af entreprenør og designere (arkitekter og ingeniører).
- Metroselskabet annoncerede udbuddet i februar 2025 og regner med at tildele kontrakten i anden halvdel af 2025.
- Når udvidelsen af M4 til Ydre Nordhavn går i drift, vil den blive drevet af samme operatør, som på det tidspunkt har kontrakt på M3 og M4-systemet.
Yderligere information
Metroselskabets kommunikationsafdeling på presse@m.dk eller +45 7242 4901.