Ørestad udvikler sig – og det mærkes i Metroen  

Oprettet: 12. november 2025Læsetid: 3 min.
Ørestad har vokseværk, og de mange nye beboere har taget Metroen til sig – især omkring Bella Center, hvor bylivet blomstrer, og metrostationen i år har haft 37 pct. flere rejsende end for to år siden.

Metroen og Ørestad har fulgtes ad, siden M1 til Vestamager åbnede som den første metrolinje i 2002. Som en naturlig pulsåre gennem Ørestad har Metroen bragt rejsende til og fra Københavns nye bydel, ligesom den har været omdrejningspunkt for den byudvikling, som lige nu viser sig med stor kraft. 

Nye boligkarréer, rækkehuse, kaffebarer og caféer popper op overalt, og de seneste fem år er der ifølge By & Havn opført 4.500 nye boliger i Ørestad og kommet 9.500 nye beboere, så befolkningstallet i dag er tæt på 30.000.  

Det mærkes også i Metroen, hvor Bella Center er den metrostation med allerstørst passagertilvækst de seneste år. Indtil videre har 1,8 mio. passagerer rejst med Metroen på Bella Center i 2025, hvilket er 37 pct. flere end samme periode for to år siden. 

Ørestad er i gang med en spændende udvikling, hvor Metroen spiller en vigtig rolle. Vi er glade for, at de mange nye beboere i området har taget Metroen til sig, og at området omkring stationen blomstrer, så beboerne i Ørestad får flere og flere aktiviteter inden for rækkevidde.
Eva Lind, kommerciel chef i Metroselskabet.

International stemning 

Siden de første beboere flyttede ind i Ørestad for lidt over 20 år siden, har bydelen også udviklet sig til et af Københavns mest internationale områder. Ifølge de nyeste tal fra Danmarks Statistik er halvdelen af beboerne udlændinge, hvoraf mange er kommet hertil som internationale eksperter for store virksomheder som Vestas, Novo Nordisk og Nordea, der netop har domiciler i Ørestad.  

Når hele bydelen er færdigudviklet, forventes der at bo omkring 38.000 beboere. 

“Ørestad udvikler sig fortsat, og det er helt centralt, at de mange mennesker, der bor, arbejder og færdes i bydelen, også fremover har adgang til hurtig og klimavenlig transport. Samtidig arbejder vi i Metroselskabet på at skabe endnu bedre adgangsveje og mere rum for byliv omkring højbanen og stationerne, så byen og banen bliver endnu mere forbundne fremover,” siger Eva Lind.

FAKTA

  • M1-linjen kører mellem Vanløse og Vestamager. 
  • Fra Bella Center station tager det kun 9 minutter til Kongens Nytorv. 
  • I 2025 har 1,8 mio. passagerer rejst med Metroen indtil nu, hvilket er 37 pct. flere end samme periode i 2023. 

Også i By & Havn er der stor glæde over, hvor langt udviklingen er kommet på to årtier. 

”Tænk engang, at der var helt tomt herude for 20 år siden, og i dag står der en helt moderne by, hvor der er liv i gaderne, og folk for alvor har taget Ørestad og alt det, den tilbyder, til sig. Metroen, som går igennem som en livsnerve, sikrer let og grøn transport rundt i bydelen og til resten af København. Det er en byudvikling, som har givet os en værdifuld erfaring, som vi tager med til de næste byudviklingsetaper, der allerede er i gang i resten af byen,” siger salgs- og udviklingsdirektør i By & Havn, Ingvar Sejr Hansen. 

Bella Center

Bella Center er den metrostation med allerstørst passagertilvækst de seneste år.

Yderligere information

Metroselskabets kommunikationsafdeling på presse@m.dk eller +45 7242 4901.