Metroselskabet vælger COWI, WSP og Egis som rådgiver for nyt signalsystem og nye tog

Oprettet: 21. maj 2025Læsetid: 5 min.
Metroselskabet byder nyt rådgiverteam velkommen som rådgiver til selskabets største reinvesteringsprojekt til dato. Opgaven består i at fremtidssikre Metroens to ældste linjer M1 og M2 efter mere end tyve år i drift ved at integrere et nyt signalsystem og 42 nye metrotog, og valget er faldet på et rådgiverteam bestående af COWI, WSP og Egis. Holdet suppleres af blandt andet af Nordic Signals, Strides (SMRT Corporation) og Implement som underrådgivere.

Om reinvesteringsprojektet: Nye tog og nye signalsystemer 

  • Projektet skal fremtidssikre Metroens to ældste metrolinjer M1/M2 ved at integrere et nyt signalsystem og en ny togflåde bestående af 42 metrotog. Det er en kompleks opgave, og et lignende projekt er ikke set før i et system med drift døgnet rundt.   

  • Projektet forventes færdigimplementeret i 2035. 

  • Antal passagerer på M1/M2 i 2024: 70,9 millioner.  

  • Driftsstabilitet for M1/M2 i 2024: 98,9 pct. 

Opgraderingen er nødvendig for at Metroen også fremover kan have en effektiv og pålidelig drift for det stigende antal passagerer, der hver dag benytter Metroen til at komme rundt i Hovedstaden.  

”Vi er glade for at byde COWI, WSP og Egis velkommen som rådgiver. Teamet kommer med stærk international erfaring inden for systemintegration af operationelle systemer. Det er vigtige kompetencer i forhold til den store integrationsopgave, vi står over for, når vi skal skifte kernesystemerne i Metroens M1/M2-linjer over de næste ti år. Vi ser frem til et godt og udbytterigt samarbejde”, siger Signe Bondo Ellegaard, projektdirektør i Metroselskabet.  

Udskiftningen af signalsystemer og tog er Metroselskabets største projekt af denne karakter til dato. Det er en kompleks opgave, som ikke er set før i et system med drift døgnet rundt. 

”Fremtidssikringen i form af udskiftning af tog og signalsystemer i et metrosystem i drift, adskiller sig fra de projekter Metroselskabet tidligere har stået bag. Jeg er sikker på, at rådgiverteamet vil bidrage med kompetent rådgivning, så vi sammen kan løfte den store opgave, vi har foran os, samtidig med at vi sikrer en god passageroplevelse for vores stadig flere passagerer”, siger Signe Bondo Ellegaard, projektdirektør i Metroselskabet.   

Rådgiverteamet ser også frem til samarbejdet  

Hos rådgiverteamet er der glæde over at være blevet valgt til den store opgave.  

“Vi ser frem til at være med til at fremtidssikre Metroen i København, som er et strålende eksempel på effektiv og pålidelig førerløs offentlig transport. I et stærkt konsortium med WSP, Egis og andre partnere vil vi trække på erfaringer fra flere lignende metrosystemer i blandt andet Singapore, Lyon, Lille og Paris, og vi er stolte over at fortsætte det årelange tætte samarbejde med Metroselskabet om at styrke mobiliteten for et stigende antal passagerer,” siger projektdirektør i COWI Pietro Zingarelli. 

Metroselskabet tager sammen med rådgiverne fat på opgaven med det samme. Det forventes, at projektet er færdigimplementeret i 2035.