
The first metro trains are now being test run to Sydhavn and Valby
Facts about test runs
- In the dynamic test phase, two trains will initially run back and forth in separate tunnel tubes along the entire route. Gradually, the number of trains increases as the test phases progress.
- Then, daily operations are tested and other situations are simulated together with the operator Hitachi, Metro Service, the emergency services and other stakeholders before the authorities can grant a licence to start operating with passengers.
- During the extensive tests, the platform doors are also opened and closed more than 1,000 times before the precision required of one of the world's most advanced metro systems is achieved.
- The two test trains are the first trains to run under their own power. Metro trains are powered by the ‘third rail’, which supplies the train with power for the entire journey.
- In August 2023, the so-called ‘free space driving’ in the tunnels was tested. A metro train was pushed by a locomotive to test whether the spacer blocks attached to the train bumped into anything on the road, such as signalling systems and signs. The test was successful.
- The current test work will last for the rest of the year and will be replaced at the beginning of the new year by the so-called integration test, where the M4 system will be tested in conjunction with the systems on the M3 line.
Facts about M4 Sydhavn
- The M4 extension includes five new metro stations in Copenhagen: Havneholmen, Enghave Brygge, Sluseholmen, Mozarts Plads and Ny Ellebjerg (future København Syd).
- When the line to Sydhavn and Valby opens in 2024, the total metro network will consist of 44 metro stations and 43 kilometres of track.
- From Copenhagen Central Station to Ny Ellebjerg (København Syd) there are 5.7 kilometres of track in each direction.
- The M4 Metro line shares a control centre, control system, rails, Metro Stewards and much more with the M3 line.
- M4 Sydhavn is expected to have approximately 9 million passengers annually. Overall, more than 120 million passengers are expected to travel on the Metro in 2024.
- In 2024, Ny Ellebjerg will change its name to København Syd and become one of Denmark's new transport hubs.
- The main contractors for the extension of the M4 metro line towards Sydhavn and Valby are TunnL3, Hitachi Rail and Rhomberg/Efacec.
Lige nu kører to metrotog ved egen kraft på skinnerne mellem de fem nye stationer, der udgør forlængelsen af metrolinjen M4 til Sydhavn og Valby. Testkørslerne – også kaldet de dynamiske tests – er en vigtig milepæl frem mod åbningen af metroforlængelsen, der i 2024 vil forbinde Valby og Sydhavn med
Vesterbro, City, Østerbro og Nordhavn.
"Udbygningen af vores metro er med til at fremtidssikre København med mere sammenhæng, ren luft og mindre trængsel. Med koblingen til Cityringen, linjen til Nordhavn og i fremtiden et af Danmarks vigtigste trafikknudepunkter København Syd, bliver M4 ikke bare en ny ”hverdagsven” for beboerne i Sydhavn og i Valby – men for alle rejsende til og fra København. 10 minutter fra Rådhuspladsen til København Syd - det er dét, en storby skal kunne," siger overborgmester Sophie Hæstorp Andersen.
Når den nye sydlige del af M4 bliver taget i brug i 2024, kan man direkte rejse mellem Orientkaj i nord og den kommende station København Syd (nuværende Ny Ellebjerg). Undervejs kan man skifte til M3 Cityringen på seks stationer og M1/M2 på Kongens Nytorv.
Omfattende tests af tog og systemer
Under første fase af testkørslerne testes der bl.a. for, om de førerløse tog kommunikerer korrekt med Metroens styresystem og en række undersystemer. Her handler det grundlæggende om at sikre, at toget kan stoppe og køre, og at alle sikkerhedssystemer og nødstop-funktioner fungerer. Derudover testes ventilationssystemer, perrondørenes åbne- og lukkefunktion og en række andre funktioner.
Til at begynde med styres togene ved lav hastighed af en togfører, men gradvist bliver systemerne testet ved højere hastigheder. Senere i testfasen kører togene også uden fører.
"Testkørsel i tunnellerne er en kæmpe milepæl i arbejdet med at anlægge forlængelsen af metrolinjen M4, og i disse dage fejrer vi sammen med vores entreprenører det gode resultat. Samtidig arbejdes der stadig på de underjordiske stationer, hvor vi blandt andet installerer rulletrapper og elevatorer, ligesom vi er gået i gang med at etablere stationspladser. Jeg glæder mig til, at vi fra næste år kan give vores eksisterende og kommende kunder endnu mere effektiv og klimavenlig metro i verdensklasse," siger Rebekka Nymark, direktør i Metroselskabet.
Når linjen til Sydhavn og Valby åbner i 2024, vil næsten 75 pct. af borgerne i København og på Frederiksberg have gåafstand til en metro- eller togstation.
Klik på den røde 'Play'-knap og se videoen om de første testkørsler.
More information
Metroselskabet's Communications Department at presse@m.dk or +45 7242 4901.