Nyt signalsystem og nye tog

Metroselskabet har igangsat sit hidtil største reinvesteringsprojekt. Inden 2035 skal vi integrere et nyt signalsystem og udskifte de nuværende 42 metrotog på de to ældste metrolinjer M1 og M2.

Hvad består det reinvesteringsprojektet af?

1.

Metroselskabet er blandt de første i verden, der skal udskifte et førerløst signalsystem med et andet.

2.

Det nye signalsystem skal både øge kapaciteten og styrke driftssikkerheden.

3.

Metroens kernekomponenter på M1 og M2 udskiftes – samtidig med at driften opretholdes.

Om projektet

M1 og M2 opgraderes med nyt signalsystem og tog

Det nye system

I 2035 nærmer det nuværende materiel sig afslutningen på sin tekniske levetid efter at have fragtet passagerer sikkert og effektivt rundt i hovedstaden i mere end 30 år. 

1. Metroselskabet er blandt de første i verden, der skal udskifte et førerløst signalsystem med et andet.

Siden åbningen i 2002 har metrolinjerne M1 og M2 kørt med et signalsystem på GoA4-niveau (Grade of Automation 4), som muliggør fuldautomatisk drift – helt uden togfører ombord. Dengang var systemet blandt de første af sin slags i verden. Nu står signalsystemet over for at skulle udskiftes med et nyt, moderne CBTC-system (Communication-Based Train Control), der ligeledes understøtter førerløs drift.   

2. Det nye signalsystem skal både øge kapaciteten og styrke driftssikkerheden.

Det endelige design af den nye togflåde er endnu ikke besluttet, men Metroselskabet arbejder på løsninger, der både kan øge kapaciteten og give passagererne en endnu bedre rejseoplevelse. Metroen er allerede kendt for sin høje driftssikkerhed, og med udskiftningen af signalsystemet og togflåden er målet ikke blot at fastholde den høje stabilitet – men også at løfte standarden yderligere.

Erfarne rådgivere til projektet

I maj 2025 fandt Metroselskabet gennem et EU-udbud det team, der skal rådgive projektet. Valget faldt på COWI, WSP og EGIS – tre virksomheder med solid erfaring fra metroprojekter over hele verden. Deres ekspertise tæller blandt andet projekter i Singapore, Lyon, Lille og Paris.

Projektet forventes færdigimplementeret i 2035.

Udskiftning af Metroens kernekomponenter 

Udskiftningen af signalsystem og tog har stor påvirkning på Metroens maskinrum, hvor alt fra kontrolrum og kommunikationssystemer til vedligeholdelsescentre og passagerinformation påvirkes. Projektet er dermed en af de mest gennemgribende moderniseringer i Metroens historie.

3. Vi skal udskifte Metroens kernekomponenter på M1 og M2– samtidig med at driften opretholdes

Udskiftningen af signalsystemet og nye metrotog på M1 og M2 er et projekt, der adskiller sig fra tidligere projekter, som Metroselskabet har gennemført. Hvor tidligere projekter har centreret sig om at planlægge, anlægge og siden drive nye metrolinjer, er der nu tale om at udskifte centrale dele af selve det eksisterende system – samtidig med at driften opretholdes.
Det er en balancegang, hvor vi moderniserer og fremtidssikrer Metroen, mens tusindvis af passagerer fortsat benytter den dagligt. Den udfordring gør projektet enestående – og afgørende for Metroens fremtid.