Bestyrelsen blev orienteret om Metroens passagertal, der i september var på 11,2 mio. passagerer, hvilket er det hidtil højeste passagertal for en måned målt til dato i Metroens historie. Passagertallet for september 2024 har været 9 pct. højere end tilsvarende måned i 2023.
For år til måned er det realiserede passagertal på 90,8 mio. passagerer og passagertallet for de nye stationer på M4 Sydhavn har samlet set haft ca. det dobbelte af, hvad der var forventet. Det realiserede passagertal samlet for M3/M4 er dog fortsat under det forventede, mens M1/M2 ligger tæt på det forventede.
I oktober rundede Metroen 22 år, og for Metroselskabet betyder det bl.a. et øget fokus på vedligeholdelse og udvikling af systemet i de kommende år, så Metroen fortsat kan levere samme høje niveau og leve op til passagernes fremtidige forventninger. Dette kræver udover vedligeholdelse også reinvesteringer og udvikling af nye metoder, der kan medvirke til at sikre den høje service til passagererne sideløbende med Metroens generelle vedligehold.
På mødet godkendte bestyrelsen de økonomiske rammer for igangsættelse af planlagte reinvesteringer i Metroen i drift (M1-M4) i perioden 2025-2028. I Metroselskabets langtidsbudget er der afsat finansiering af det forventede behov for reinvesteringer. Selskabets strategiske målsætninger for investeringer i Metroen i drift er følgende: Højt niveau for sikkerhed, min. 99 pct. driftsstabilitet, min. 95 pct. kundetilfredshed, min. 35 pct. kapacitetsudvidelse på M1/M2 samt en løbende reduceret klimapåvirkning.
Efter åbningen af M4-forlængelsen til Sydhavn og Valby i slutningen af juni har driften på M3/M4 fundet et stabilt, højt niveau. Bestyrelsen blev således på mødet orienteret om, at M3/M4 i september havde en driftsstabilitet på 99,5 pct.
”Det er Metroselskabets vigtigste kerneopgave at sørge for, at togene kører til tiden døgnet rundt, så passagererne får en nem og effektiv rejseoplevelse af høj kvalitet. Derfor er det meget glædeligt at se den positive udvikling, som Metroens driftsstabilitet har været i efter åbningen af M4-forlængelsen, nye softwareopdateringer i maj og juni samt otte tredjegenerations tog i drift på M1/M2”, udtaler Metroselskabets bestyrelsesformand, Jørn Neergaard Larsen.
Metroens samlede driftsstabilitet har i de fleste af årets måneder ligget meget tæt på eller over 99 pct. Trods den stabile drift vil kundeoplevelsen på M4-forlængelsen dog i den kommende tid i nogle situationer fortsat være påvirket af de færdiggørelsesarbejder, som finder sted på de nye stationer.