Den 22. juni åbner forlængelsen af M4 til Sydhavn og Valby, og på mødet fik bestyrelsen en status på indvielsen og de aktiviteter, der er planlagt i forbindelse med åbningen. Det officielle åbningsprogram indebærer bl.a. en folkelig fejring på Mozarts Plads i form af en gadefest med madboder, livemusik, loppemarked og underholdning, hvor repræsentanter fra ejerkredsen ventes at deltage. Kl. 12.30 klipper H.M. Kongen båndet og erklærer de fem nye metrostationer åbne for passagerer.
”Det er en stor glæde at kunne byde passagererne velkommen på fem nye metrostationer og sørge for en nemmere, hurtigere og bæredygtig rejse rundt i hovedstaden. M4-forlængelsen kobler metrosystemet sammen med trafikknudepunktet København Syd, som med tiden bliver et af Danmarks største. Metroselskabets fokus er på at tiltrække flest mulige passagerer fra dag ét og sikre, at Metroen fortsat er en integreret del af hverdagen i hovedstaden”, siger bestyrelsesformand Jørn Neergaard Larsen.
Bestyrelsen fik også en status på færdiggørelsen af stationspladserne, hvoraf de fleste forventes at stå færdige til åbningen den 22. juni. Dog vil der enkelte steder fortsat blive udført arbejde efter åbningen, som f.eks. på København Syd, hvor området omkring rundkørslen op imod Køge Bugt-banen endnu ikke vil være færdiggjort.
På mødet godkendte bestyrelsen den årlige porteføljeplan under Metroselskabets strategi for investeringer i anlægsaktiver for Metroen i drift. Her er fokus primært på de reinvesteringsprojekter, som sikrer, at Metroens tekniske anlæg vedligeholdes rettidigt, mens et højt driftsniveau opretholdes. Porteføljeplanen omfatter desuden Investeringsprogrammet, der udgør projekter til kapacitetsforbedringer på M1/M2.
Endelig blev bestyrelsen orienteret om Metroens passagertal og driftsstabilitet. I april var driftsstabiliteten på M1/M2 97,8 pct. mod 98,9 pct. i marts. Den lave driftsstabilitet er primært forårsaget af en hændelse ved Vanløse den 15. april, hvor der opstod en længerevarende teknisk fejl. Driftsstabiliteten for M3/M4 lå på 98,7 pct. i april mod 99,0 pct. i marts. Her vurderes den primære årsag at være det langvarige strømudfald den 22. april. Metroselskabet undersøger i samarbejde med driftsoperatøren de hændelser, der påvirker driftsstabiliteten, og der er et generelt øget fokus på både hændelser og driftsnedbrud.
Metroens passagertal lå i april på 10,4 mio. passagerer, hvilket er 6 pct. under passagerbudgettet for måneden. For år til måned er det realiserede passagertal på 39,1 mio. passagerer, hvilket er 10 pct. under det gældende passagerbudget for år til måned. Det er vurderingen, at en stor del af det manglende passagertal skyldes midlertidige effekter af lukningen af M3/M4 i februar 2024, som var en forudsætning for, at M4-forlængelsen kunne åbne som planlagt.