Bestyrelsen besluttede på mødet den 31. januar en ny arbejdsmiljøstrategi for 2018 og 2019. Metroselskabet har igennem flere år arbejdet på at forbedre sikkerheden på metrobyggeriet i samarbejde med selskabets entreprenører. De forskellige tiltag har haft varierende effekt, men det er ikke for alvor lykkedes at forandre ulykkesbilledet markant, selv om indsatsen har været prioriteret højt. I 2016 indledte Metroselskabet derfor et samarbejde med den danske olie- og gasbranche med henblik på erfaringsudveksling, og i 2017 besluttede bestyrelsen desuden at få udarbejdet en analyse af Metroselskabets arbejdsmiljøindsats.
”Det er afgørende for os, at alle medarbejdere, der er med til at bygge og drive metro, skal komme sikkert hjem fra arbejde hver dag. Derfor har Metroselskabet identificeret fire strategiske pejlemærker, som vil udgøre grundstenene i den nye arbejdsmiljøstrategi. Vi skal først og fremmest sikre en stærk sikkerhedskultur, der bygger på uddannelse, læring og forebyggelse, og så skal sikkerhed og arbejdsmiljø tænkes ind allerede i designfasen”, udtaler bestyrelsesformand Jørn Neergaard Larsen.
Der er afsat en pulje på 20 mio. kr. over to år til at understøtte en varig omstilling af selskabets arbejdsmiljøindsats. Pengene vil bl.a. blive brugt på et omfattende uddannelsesprogram, et partnerskabsforløb med hovedentreprenører på kommende projekter og et nyt system til rapportering af hændelser.
På mødet drøftede bestyrelsen også ny forretningsstrategi, der sætter rammen for selskabets arbejde i perioden 2018-2022. I forbindelse med udarbejdelsen af den nye strategi har bestyrelsen sidste år haft en række strategidrøftelser af bl.a. selskabets økonomi, forretningsudvikling og CSR-arbejde. Disse områder er derfor helt centrale i den nye forretningsstrategi.
”I den kommende strategiperiode ændrer Metroselskabets opgavefokus karakter. Cityringen åbner i juli 2019, og derfor bliver et af selskabets vigtigste fokusområder at skabe et sammenhængende og velfungerende metrosystem. Samtidig åbner de nye metrolinjer til Nordhavn og Sydhavn i henholdsvis 2020 og 2024, og selskabets anlægsportefølje mindskes dermed i strategiperioden, mens driftsopgaven bliver markant større”, konstaterer bestyrelsesformanden.
Endelig blev bestyrelsen orienteret om passagertallet for 2017, som havde en vækst på knap to pct. Det svarer til 1,1 mio. flere passagerer sammenlignet med året før. I alt benyttede 63,5 mio. passagerer metroen i 2017.