På mødet fik bestyrelsen en status på test af de 8 nye tog, der er indkøbt til metrolinjerne M1/M2. Togene, som skal sikre større kapacitet og plads til alle i Metroen, er i de seneste uger blevet testet på en del af strækningen. De gennemførte test har påvirket driften og dermed servicen til kunderne, som løbende har fået information om, hvordan de kan planlægge deres rejse, og så vidt muligt skabe forståelse for de gener, som de måtte opleve. Fra februar 2021 vil der igen være test, som påvirker driften. Disse vil løbe frem til juni 2021.
”I Metroselskabet arbejder vi hele tiden med at optimere kapaciteten i Metroen, så vi kan sikre vores kunder en god rejseoplevelse og tog, der kører til tiden. Den planlagte test af de nye tog til M1/M2 er heldigvis gået bedre end forventet, og antallet af testdage for resten af året har derfor kunnet reduceres, hvilket er en stor fordel for kunderne. I det nye år udvider vi til andre dele af linjerne, hvor flere tog skal testes, så vi i løbet af efteråret kan blive klar til at lade kunderne få glæde af de nye tog”, siger Metroselskabets bestyrelsesformand, Jørn Neergaard Larsen.
Bestyrelsen fik desuden en orientering om den nuværende situation, hvor COVID-19 fortsat lægger restriktioner på Metroen, kunderne og samfundet i øvrigt. Med myndighedernes seneste anbefalinger og retningslinjer skal Metroen fortsat drives med fokus på de begrænsninger, det medfører, og med stor opmærksomhed på kundernes sikkerhed og tryghed.
Kunderne opfordres således fortsat med højttalerudkald, plakater ved stationerne, samt på informations- og reklameskærme til at holde afstand, huske at bruge mundbind og overholde myndighedernes krav og anbefalinger i øvrigt. Derudover opfordres kunderne til at rejse uden for myldretiden, hvis de kan.
Passagertallet i Metroen ligger fortsat markant under det normale for årstiden. I uge 42 var passagertallet på ca. 60 pct. af niveauet før COVID-19, når der tages højde for årstiden. Metroen mangler dermed ca. 40 pct. af sine passagerer.
På byggeriet af M4 Sydhavn er der fokus på at skabe fremdrift og nå de vigtige milepæle undervejs. De to tunnelboremaskiner nærmer sig Ny Ellebjerg, hvor de ventes at bryde igennem i løbet af den næste måneds tid. Når maskinerne er brudt igennem til Ny Ellebjerg, vil de have forvandlet godt 3 kilometer af hovedstadens undergrund til ny metrotunnel.
Bestyrelsen godkendte på mødet at lukke anlægsbudgetterne for hhv. M3 Cityringen og M4 Nordhavn og at orientere ejerne herom. Selskabet vil desuden orientere ejerne om, at der ikke vil være brug for de 513 mio. kr., som ejerne har afsat i den centrale korrektionsreserve for M4 Nordhavn.
Bestyrelsens formand Jørn Neergaard Larsen bød velkommen til selskabets nye næstformand Andreas Keil, udpeget af Københavns Kommune, der er indtrådt i bestyrelsen i stedet for Lars Weiss. Lars Weiss er udtrådt af selskabets bestyrelse, da han er blevet udpeget til overborgmester.