Nyt fra bestyrelsesmøde

Oprettet: 29. maj 2020

På mødet fik bestyrelsen en status på COVID-19-krisen og dens økonomiske og passagermæssige konsekvenser for Metroen. Bestyrelsen drøftede på den baggrund, hvorledes Metroselskabet bedst muligt fremadrettet kan arbejde for at genskabe væksten og få passagererne tilbage i metroen inden for den givne ramme, som COVID-19 restriktionerne sætter for selskabets drift.

”Vi ser ind i en tid, hvor restriktioner og begrænsninger formentlig vil fortsætte, og hvor de vil kunne ændre sig i ukendt retning og tempo. Det stiller store krav til vores håndtering af situationen og bestræbelserne på at få kunderne tilbage og få genskabt væksten. I det arbejde skal Metroselskabet sikre, at alle vores passagerer med rette kan føle sig trygge”, siger Metroselskabets bestyrelsesformand, Jørn Neergaard Larsen.

Bestyrelsen besluttede, at selskabets kommercielle handlingsplan ændres for resten af strategiperioden (som går fra 2018-2022), så det primære indsatsområde bliver at få passagererne tilbage og genskabe væksten, så passagertallet bringes i overensstemmelse med passagerprognosen. Ændringerne vil blive foretaget med udgangspunkt i og i overensstemmelse med myndighedernes retningslinjer.

Bestyrelsen fik også en orientering om forundersøgelsen af metrobetjening af Lynetteholmen med gennemgang af de tre hovedforslag med status på linjeføringer, banetype, stationsplaceringer samt en række andre centrale resultater. Orienteringen var en opfølgning på den seneste status, som blev givet på bestyrelsesmødet i januar.

Parterne bag forundersøgelsen er Københavns Kommune, Transportministeriet og Frederiksberg Kommune. Derudover deltager By og Havn og Vejdirektoratet i projektets styregruppe. Resultaterne afrapporteres til projektets styregruppe med udgangen af maj. Offentliggørelse af forundersøgelsen og politisk behandling ventes efter sommerferien.

Endelig fik bestyrelsen en status på metrobyggeriet i Sydhavn. Bestyrelsen noterede sig, at den anden tunnelboremaskine (Olivia) brød igennem til Sluseholmen den 27. maj. Den første maskine (Inge) ankom til Sluseholmen den 8. april og borer nu videre med kurs mod Mozarts Plads.