Bestyrelsen fik på mødet den 28. september en præsentation ved plandirektør Søren T. Pedersen i Københavns kommune, som fremlagde kommunens arbejde med analyser af udbygningen af den kollektive infrastruktur i hovedstadsområdet med fokus på metro- og letbane, og BRT-systemer, heriblandt den såkaldte KIK2-analyse.
Analyserne af den fremtidige udvikling i hovedstaden tager alle udgangspunkt i en øget befolkningstilvækst. F.eks. forventes befolkningen i hovedstadsområdet at stige med 200.000 frem mod 2030, hvilket svarer til en vækst på ca. ni procent, og et deraf følgende behov for mere mobilitet i Hovedstaden.
Bestyrelsen fik desuden en gennemgang af risikoen for en evt. forsinkelse af åbningen af Cityringen, da der fortsat udestår kompliceret arbejde, som er afgørende i forhold til tidsplanen. Særligt fremdriften i arbejdet med den arkitektoniske indretning af metrostationerne og de elektriske installationer kræver en koordineret og fokuseret indsats for at komme i mål inden opstarten af den fulde testkørsel.
”Det er fortsat planen, at Cityringen åbner i sommeren 2019. Men det kræver en fokuseret og stor indsats fra alle parter i de sidste faser af byggeriet, herunder særligt entreprenørerne. Der arbejdes derfor målrettet med færdiggørelsen af de sidste vigtige arbejder, så kunderne kan tage hovedstadens nye, sammenhængende metrosystem i brug som planlagt”, udtaler bestyrelsesformand Jørn Neergaard Larsen.
Bestyrelsen vil fastholde et øget fokus på risikoen for en evt. forsinkelse og således følge og drøfte den aktuelle fremdrift nøje i de kommende måneder. Bestyrelsen har ligeledes besluttet, at Metroselskabet aktivt skal understøtte CMT’s mulighed for – inden for de aftalte overenskomstrammer - at udnytte den resterende arbejdstid på projektet så fleksibelt som muligt med henblik på at mindske risikoen for fald i produktionen.