Nyt fra bestyrelsesmøde

Oprettet: 28. oktober 2022

Bestyrelsen godkendte på mødet Metroselskabets forretningsstrategi for 2023-2026. Forretningsstrategien er et vigtigt styringsredskab for bestyrelsen i forhold til at indfri ambitioner og sætte rammen for, hvordan selskabet arbejder i strategiperioden. Strategien rettes nu endeligt til, hvorefter den fremsendes til godkendelse hos ejerne.

Forretningsstrategien består af 4 spor, der er tæt forbundet og tilsammen gør selskabet i stand til at indfri løftet om at sikre en metro, der leverer størst mulig samfundsværdi med mindst muligt klimaaftryk. De fire spor indeholder indsatser inden for områderne Kunderne, Klimaaftrykket, Bygherrerollen og Sikkerheden. Som fundament for at strategien kan opfyldes, indeholder forretningsstrategien også et fokus på udvikling af organisationen og de nødvendige kompetencer i selskabet.

”I strategiperioden er det Metroselskabets ambition at levere en metro, der leverer størst mulig samfundsværdi med mindst muligt klimaaftryk. Det indebærer, at positionen skal styrkes og udbygges, så Metroen bliver ved med at være det mest eftertragtede bæredygtige mobilitetstilbud i hovedstaden”, udtaler Metroselskabets bestyrelsesformand, Jørn Neergaard Larsen.

På mødet fik bestyrelsen også en orientering om Metroens passagertal og driftsstabilitet. I september rejste 9,8 mio. passagerer med Metroen, svarende til det gældende passagerbudget for måneden. Samtidig har driftsstabiliteten i september været meget tilfredsstillende, og der er generelt blevet kørt meget stabilt – også i myldretiden. Driftsstabiliteten var i september 99,7 pct.

Bestyrelsen blev også orienteret om, at Metroselskabet har fokus på at kunne reagere bedst muligt på den nuværende energisituation og eventuelle knaphed på strømforsyning. Det er selskabets mål så vidt muligt at opretholde driften og service over for kunderne.

Bestyrelsen er optaget af, at Metroen - efter 20 år – fortsat kører stabilt, og at kunderne har en god oplevelse på turen. For at sikre det godkendte bestyrelsen, at der skal igangsættes nye prioriterede projekter til vedligehold i Metroen i drift. Det sker som led i behandlingen af det 4-årige rullende budget til nye investeringer, der altid besluttes på bestyrelsens møde i oktober. Budgettet indeholder bl.a. initiativer, der skal imødekomme et forventet, stigende reinvesteringsbehov knyttet til det 20-årige anlæg på linjerne M1 og M2, forbedringsaktiviteter knyttet til de nye linjer M3 og M4, samt et generelt styrket fokus på at nedbringe CO2-udledninger – bl.a. ved hjælp af energioptimering.