Passagertallet for januar 2025 var 11 mio., hvilket er 3,1 pct. højere end samme måned året før. Særligt M4-forlængelsen oplevede en stærk start på året med ca. 500.000 passagerer i januar, hvilket er 50 pct. over det forventede. Samtidig har Metroen fastholdt sin høje driftsstabilitet.
Bestyrelsen godkendte Metroselskabets årsrapport for 2024, der viser et tilfredsstillende resultat før af- og nedskrivninger på 244 mio. kroner, hvilket er en forbedring på 136 mio. kroner i forhold til året før. Stigningen skyldtes bl.a., at ca. seks mio. flere passagerer rejste med Metroen i 2024, så det samlede passagertal endte på 126 mio., som er det højeste passagertal på et år i Metroens historie.
På trods af væksten nåede selskabet dog ikke fuldt ud de samlede passagerforventninger i 2024 – primært som følge af en lavere vækst på M3.
”Metroens økonomiske udvikling afspejler både en solid passagervækst og en effektiv drift. Med åbningen af M4-forlængelsen har vi styrket hovedstadens infrastruktur, og det er positivt at se, at vi overgår vores egne forventninger til antallet af passagerer på de nye stationer. I den kommende tid øger vi indsatsen for at synliggøre M3's fordele og sammenhængen med øvrige transportformer,” udtaler Metroselskabets bestyrelsesformand, Jørn Neergaard Larsen.
Metroselskabets årsrapport består af tre dele: Ledelsesberetningen, bæredygtighedsberetningen og det samlede årsregnskab. Rapporten giver et samlet overblik over selskabets økonomiske resultater, strategiske udvikling og fokusområder i det forgangne år. Den sendes nu til ejerne for endelig godkendelse på interessentskabsmødet i april.
På den kommercielle front arbejder selskabet fortsat med at udvikle nye indtægtskilder og styrke samarbejdet med eksterne partnere. Bestyrelsen blev orienteret om igangværende initiativer, herunder nye reklameformater, bedre udnyttelse af stationernes faciliteter samt en øget satsning på dataunderstøttet markedsføring for at tiltrække flere passagerer til M3/M4.