Bestyrelsen tog på mødet den 28. april hul på en række drøftelser af Metroselskabets økonomi som led i forberedelsen af den kommende forretningsstrategi for perioden 2018-2022. Drøftelserne tog udgangspunkt i den stigende befolkningsudvikling i hovedstadsområdet, som betyder flere passagerer i den kollektive trafik. Det gælder naturligvis også i metroen. Derfor har bestyrelsen løbende fokus på at træffe de nødvendige beslutninger i forhold til at sikre de økonomiske prioriteringer, så både metroens driftsstabilitet, kapacitet og vedligehold kan opretholdes.
På mødet fik bestyrelsen en status på Metroselskabets Klimastrategi, som blev defineret i 2014, og som skal sikre, at metrodriften løbende bliver mere energieffektiv og på langt sigt CO2-neutral. Bestyrelsen fik også en status på Metroselskabets Klimatilpasningsstrategi, som har til formål at tilpasse metroanlæggene til de fremtidige klimaændringer inden for økonomisk realistiske rammer.
Bestyrelsen blev derefter præsenteret for en redegørelse for terrorberedskabet i metroen, som Metroselskabet har udarbejdet i samarbejde med Metro Service. Redegørelsen indgår i en samlet bestilling fra Transport-, Bygnings- og Boligministeriet om en redegørelse for terrorberedskabet for både Metro- og S-tog.
Bestyrelsen fik også en orientering om, hvad der skal ske på byggeriet af Cityringen de næste godt 2 år frem til åbningen i juli 2019. I denne periode vil der være fokus på skinnelægning, indretning af stationer og byrum samt testkørsel af tog og systemer.