Nyt fra bestyrelsesmøde

Oprettet: 27. oktober 2023

På mødet blev bestyrelsen orienteret om, at kapaciteten på M1/M2 siden september er blevet øget med et ekstra tog, så der nu er 32 tog i alt på linjerne. I løbet af november og i første kvartal 2024 indsættes der yderligere to tog, så der i alt vil være 34 tog indsat. Samlet set forventes de ekstra tog at øge M1/M2’s kapacitet med ti procent. Den øgede kapacitet skal bl.a. afhjælpe den trængsel som passagererne i dag oplever i myldretiden og imødekomme væksten i antallet af passagerer.

M1/M2 begynder efter 20 år i drift at have et større behov for investeringer, og bestyrelsen godkendte blandt andet, at der igangsættes nye prioriterede reinvesteringsprojekter. Bæredygtighed er indført som parameter i analyserne og en række af allerede besluttede investeringer forventes at bidrage med CO2-reduktion - blandt andet udskiftning af køl og ventilation, energioptimering af fjernvarme på kontrol- og vedligeholdelsescenter samt udskiftning af belysningskilder til LED.

Bestyrelsen blev ligeledes orienteret om et investeringsprojekt, som skal opgradere omstigningsområdet på Frederiksberg Station ved at binde de to metrosystemer bedre sammen via niveaufrit skifte under jorden.
På mødet besluttede bestyrelsen at indkøbe et nyt vedligeholdelsessystem, der giver grundlag for bedre styring og opfølgning af Metroselskabets samlede aktiver. Dermed sikres det, at opgraderinger og udskiftning af materiel og tekniske løsninger ikke blot sker en-til-en, men til den på det pågældende tidspunkt bedste og mest bæredygtige løsning.

”Med vores beslutning i oktober sidste år om at styrke Metroselskabets arbejde med reinvesteringer samt etableringen af en selvstændig enhed i organisation til formålet, er vi allerede nået langt i forhold til at have de rigtige ressourcer til at undgå flaskehalse i de forestående reinvesteringer, så kunderne også i fremtiden vil opleve en rejse af høj kvalitet og en høj driftsstabilitet,” siger Metroselskabets bestyrelsesformand, Jørn Neergaard Larsen.

I 2024 åbner udvidelsen af metrolinjen M4 mod Sydhavn og Valby. På mødet fik bestyrelsen præsenteret indretningen for området ved Ny Ellebjerg Station, som i 2024 skifter navn til København Syd. Datoen for åbning af den nye linje offentliggøres tre måneder før den forventede åbning. Dog forventer selskabet i januar 2024 at kunne fortælle, hvilken årstid i 2024 åbningen forventes at ske. 

Derudover fik bestyrelsen en status på kundetilfredshed fra tredje kvartal 2023, hvor der det seneste år har været arbejdet på at forbedre tilfredsheden med bl.a. trafikinformation og rengøring i tog. Initiativerne har vist sig at have en positiv effekt på tilfredsheden.