Nyt fra bestyrelsesmøde

Oprettet: 27. oktober 2017

Bestyrelsen drøftede på mødet den 27. oktober en ny passagerprognose, som Metroselskabet har fået gennemført. Prognosen viser en kraftig vækst i antallet af passagerer frem mod 2035. Stigningen er højere end forventet og skyldes bl.a. en fortsat positiv forventning til befolknings- og arbejdspladsudviklingen i hovedstadsområdet.

”I 2025 forventes det, at metroen er den kollektive transportform i hovedstaden, der transporterer flest passagerer. Det er naturligvis meget positivt. De nye forventninger til passagervæksten medfører dog også en række kapacitetsudfordringer på de eksisterende metrolinjer. Derfor arbejder Metroselskabet i øjeblikket målrettet på en række kapacitetsudvidende tiltag, som kan forbedre kapaciteten på denne del af metrosystemet”, udtaler bestyrelsesformand Jørn Neergaard Larsen på vegne af Metroselskabets bestyrelse.

Den opdaterede passagerprognose viser en vækst i det fremtidige passagertal, som er ca. 30 pct. højere end tidligere forventet. Frem mod årsskiftet vil bestyrelsen blive præsenteret for en række forskellige løsningsforslag, der kan aflaste det øgede kapacitetspres.

På mødet besluttede bestyrelsen også, hvilke fokusområder, der skal være gældende for Metroselskabets arbejde med CSR i 2018. I september valgte bestyrelsen, at det fortsat er FN’s 17 verdensmål, der skal danne rammen om selskabets CSR-arbejde. Bestyrelsen har udvalgt ni verdensmål, som vurderes relevante for Metroselskabet at arbejde videre med. På mødet besluttede bestyrelsen, at de primære fokusområder for CSR i 2018 skal tage udgangspunkt i følgende verdensmål: Sundhed og trivsel, rent vand og sanitet samt ansvarligt forbrug og produktion. Det betyder konkret, at Metroselskabet arbejder fokuseret med arbejdsmiljø, reduceret forbrug af drikkevand samt nabokommunikation. 

”Metroselskabet har forpligtet sig til at foretage en årlig udvælgelse af fokusområder for CSR-arbejdet. Det skal først og fremmest sikre, at der hele tiden er det nødvendige fokus på og prioritering af selskabets CSR-initiativer, og at der altid arbejdes med de mest aktuelle og relevante CSR-områder. ”, forklarer Jørn Neergaard Larsen.