På mødet drøftede bestyrelsen Metroselskabets arbejde med at reducere generne fra de hørbare tog og udviklingen over sommeren. I april 2021 iværksatte selskabet med bistand fra eksterne specialister en række initiativer, der bragte vibrationsniveauet ned på et lavere niveau. Siden har situationen været overvåget tæt, og det lavere vibrationsniveau er fortsat stabilt. Derudover er der i samarbejde med leverandøren og driftsoperatøren for M3/M4, Hitachi Rail, i sommerens løb udført tre test, hvor det igangværende analysearbejde skal vise, om vibrationsniveauet kan bringes yderligere ned og resultaterne af de nuværende tiltag forventes at foreligge i september. Ca. 15.000 husstande er beliggende i tæt nærhed til M3 Cityringen. Samlet set har 448 husstande henvendt sig til Metroselskabet angående støj fra driften siden december 2019.
Bestyrelsen drøftede også konklusionerne af den dybdegående undersøgelse, der blev iværksat umiddelbart efter den tragiske dødsulykke på metrobyggepladsen Ny Ellebjerg den 4. maj 2021. Formålet med undersøgelsen var at klarlægge de bagvedliggende omstændigheder ved ulykken og at identificere forebyggende tiltag for det videre arbejde på M4 Sydhavn og selskabets øvrige anlægsarbejder.
”Den tragiske dødsulykke har været et hårdt slag for Metroselskabets arbejde med at fremme en god sikkerhedskultur på byggeprojekterne. Vi har dog fortsat en meget klar målsætning om, at ingen skal komme til skade på projekterne. Derfor har Metroselskabet sammen med hovedentreprenøren, TUNN3L, igangsat en grundig undersøgelse ledet af eksterne specialister. Dette arbejde er nu tilendebragt, og med udgangspunkt i undersøgelsens konklusioner er der iværksat en række tiltag, som skal styrke sikkerheden på byggepladserne og medvirke til, at lignende ulykker ikke kan ske igen”, siger Metroselskabets bestyrelsesformand, Jørn Neergaard Larsen.
Undersøgelsens resultater og en beskrivelse af de konkrete tiltag er offentliggjort på Metroselskabets hjemmeside her
De nye tiltag – hvoraf flere allerede er implementeret – omfatter både organisering, teknik og uddannelse og drejer sig bl.a. om opsætning af kameraer på alle tårnkraner, en opdateret procedure for kranløft samt en styrket og udvidet oplæring og uddannelse af de relevante medarbejdere.
Endelig drøftede bestyrelsen også de opgaver, som Metroselskabet skal løse i forlængelse af den politiske aftale om at iværksætte miljøudredningerne om metro til Lynetteholm set i sammenhæng med de øvrige projekter på Lynetteholm. Det drejer sig bl.a. om selskabets input til den strategiske miljøvurdering (SMV), der blev besluttet i forbindelse med vedtagelsen af anlægsloven. SMV’en vil ikke blot omfatte anlæg af øen Lynetteholm, men også de efterfølgende og tilknyttede projekter, herunder metro til Lynetteholm og Østlig Ringvej.