Metroens passagertal var i august 11,5 mio. passagerer, hvilket var 5 pct. højere end tilsvarende måned sidste år. For år til måned er væksten 10 pct. ift. 2024. En del af de flere rejser kommer fra de mange store events i København, der i august gav ekstraordinær travlhed i Metroen. Fire Ed Sheeran-koncerter på Amager, DHL Stafetten i Fælledparken og Champions League-kamp i Parken resulterede i ny ugerekord med knap 3 mio. passagerer. Måneden bød også på den mest travle onsdag og torsdag nogensinde.
Derudover kan det stigende passagertal også henføres til en meget sikker og stabil drift af Metroen. Driften på M1/M2 og M3/M4 havde i august en samlet punktlighed på hhv. 99,5 pct. og 99,0 pct.
På mødet blev bestyrelsen orienteret om Metroselskabets arbejde med en ny passagerprognose og passagerbudget. Prognoserne er afgørende både som beslutningsgrundlag for nye metrolinjer og som input til passager- og langtidsbudgettet for de eksisterende linjer. Bestyrelsen forventes at behandle forslag til et opdateret passagerbudget i efteråret 2026.
Bestyrelsen blev også orienteret om, at Metroselskabet har udpeget MT Højgaard med Rambøll og Cobe som samarbejdspartner på forlængelsen af M4 til Ydre Nordhavn. De skal sammen med Metroselskabet udvikle projektet i en samarbejdsfase, før selve byggeriet går i gang. Kontrakten forventes indgået primo oktober efter udløb af standstill perioden på 10 dage, og det videre arbejde med bl.a. konceptdesign opstartes umiddelbart derefter. Den endelige byggekontrakt forventes godkendt i 2027, hvorefter arbejdet kan gå ind i udførelsesfasen.
"Med M4 til Ydre Nordhavn bygger vi ikke bare en forlængelse af Metroen – vi bygger fremtidens by. Samarbejdsfasen med MT Højgaard, Rambøll og Cobe giver os muligheden for at tænke visionært, finde de bedste løsninger og skabe en metro, der både binder hovedstaden tættere sammen og viser vejen for, hvordan grøn infrastruktur kan forme byudviklingen i årtier frem. Det er netop her, vi lægger fundamentet for et projekt, der står stærkt, når vi i 2027 tager hul på selve byggeriet.", siger Metroselskabets bestyrelsesformand, Tommy Ahlers.
Endelig blev bestyrelsen orienteret om, at Metroselskabet har solgt området ved København Syd station til projektudviklerkoncernen FB Gruppen A/S, som sammen med entreprenøren Ingcon A/S er valgt til at realisere planerne for den nye bydel. Bydelen er placeret oven på den underjordiske metrostation og tæt på de øvrige kollektive transportformer. Planen rummer 40.000 m² boliger, erhverv, butikker og mulighed for hotel med direkte adgang til metro, S-tog og regionale tog. Helhedsplanen prioriterer blandet byliv, grønne byrum og klimavenlig transport. Lokalplanen forventes i offentlig høring i 2026.