Den 22. juni åbnede forlængelsen af M4 til Sydhavn og Valby, og på mødet fik bestyrelsen en evaluering af indvielsen og de mål, der var opsat for åbningen. Formålet har været at få flest mulige passagerer til at bruge M4, så åbningen understøtter passagerindsvinget og den samlede passagervækst i Metroen. Målet for åbningen var en samlet deltagelse på flere end 5000 gæster på åbningsdagen. Resultatet var, at flere end 10.000 borgere deltog i åbningsfesten på Mozarts Plads, mens 34.000 passagerer benyttede de fem nye stationer på åbningsdagen.
”Det var med stor glæde og stolthed, at vi kunne byde passagererne velkommen på forlængelsen af M4-linjen og de fem nye metrostationer. Det er altid en historisk dag, når nye metrostationer åbner – og det var overvældende at se, hvor mange mennesker, der mødte op på Mozarts Plads for at fejre begivenheden sammen med os. Metroselskabets fokus er på at tiltrække flest mulige passagerer og sikre, at Metroen er en integreret del af hverdagen i hovedstaden”, siger bestyrelsesformand Jørn Neergaard Larsen.
På mødet fik bestyrelsen desuden en status på Metroselskabets arbejde med stormflodssikring. Metroen skal løbende klimasikres mod oversvømmelser fra ekstremregn og stormfloder, der både kan påvirke Metroens infrastruktur og driften af Metroen. Selskabet arbejder derfor med at vurdere konsekvenserne af de beregnede vandstandsniveauer. På mødet fik bestyrelsen bl.a. en status på forundersøgelsen af en fælles stormflodssikring af København, herunder Metroselskabets aktive deltagelse i udarbejdelsen af en model for, hvordan de nødvendige anlæg og driften af disse kan finansieres.
Metroens passagertal lå i maj på 10,3 mio. passagerer. For år til måned er det realiserede passagertal på 49,5 mio. passagerer, hvilket er 10 pct. under det forventede. Særligt det realiserede passagertal for M3/M4 er under det forventede, mens M1/M2 ligger tæt på det forventede. En af de væsentligste årsager er de planlagte lukninger af M3/M4 i forbindelse med testkørsler på M4 forud for åbningen. Det vurderes, at denne effekt har været midlertidig.
Endelig blev bestyrelsen orienteret om Metroens driftsstabilitet. I maj var driftsstabiliteten på M1/M2 99,3 pct., mens den for M3/M4 lå på 97,2 pct. Den lave driftsstabilitet på M3/M4 skyldes primært komplikationer i forbindelse med sydhavnsprojektet.