Nyt fra bestyrelsesmøde

Oprettet: 26. juni 2020

På mødet fik bestyrelsen en orientering om passagertallets udvikling i Metroen i kølvandet på COVID-19-krisen. Bestyrelsen blev også orienteret om at den nuværende restriktion, der betyder at den maksimale kapacitet pr. metrotog ikke må overstige 50 pct., forventes at blive stærkt udfordret i takt med at Danmark genåbner, særligt når f.eks. skoler og uddannelsesinstitutioner efter sommeren igen åbner for undervisning.

”Metroselskabet arbejder med information, der har fokus på at skabe tryghed for passagererne og anvise hensigtsmæssig adfærd i Metroen. Selskabet følger udviklingen i passagertallet nøje og foretager løbende justeringer, siger Metroselskabets bestyrelsesformand, Jørn Neergaard Larsen.

Selskabet har siden opsætning af håndsprit i Københavns Lufthavn evalueret indsatsen, og det er nu muligt for driftsoperatøren at garantere den nødvendige forsyningssikkerhed af sprit, så der i løbet af juli 2020 kan opsættes håndsprit på samtlige metrostationer.

På mødet fik bestyrelsen en redegørelse om lyd fra tog langs M3 Cityringen og M4 Nordhavn og de gennemførte målinger og arbejdet med at nedbringe generne for naboerne. På baggrund heraf besluttede bestyrelsen at anlægget af M3 Cityringen og M4 Nordhavn færdigmeldes overfor Ekspropriationskommissionen.

Endelig fik bestyrelsen en orientering om udviklingen af en ny klimaaftryksmodel for Metroen. Bestyrelsen besluttede i 2019, som led i CSR-strategien, at der skulle etableres et vidensgrundlag i form af en analyse af Metroens samlede klimapåvirkning med fokus på anlæg og drift, så der på den baggrund kan ske en målrettet indsats, hvor det giver størst effekt. Selskabet vil således bl.a. arbejde videre med – i det forberedende arbejde - at afdække mulighederne for at klimaoptimere metrobetjeningen til Lynetteholm.

Afslutningsvist kan det nævnes, at bestyrelsen blev orienteret om at ejerne på kvartalsmødet den 22. juni fik oplyst at arbejdet med at etablere mobildækning i M3 og M4 har vist sig at være mere udfordrende end forventet. Metroselskabet og mobiloperatørerne har i en fælles pressemeddelelse meddelt, at parterne samarbejder om løsningen af hver enkelt af de konkrete udfordringer, der opstår og at det er aftalt, at åbningen for passagerernes brug af mobilnettet kan ske etapevis, efterhånden som de enkelte strækninger færdiggøres. Det forventes derfor, at mobilnettet på strækningen til Nordhavnen kan tages i brug i løbet af sommeren og på de øvrige strækninger i løbet af efteråret.