Bestyrelsen godkendte på mødet den udbudsproces, der har været ift. at levetidsforlænge den første generation af tog på M1/M2 med 10 år frem til 2035. Dette sker som en del af Metroselskabets investeringsprogram, der har til formål at øge kapaciteten i Metroen med 35 pct. frem mod 2035.
Bestyrelsen har tidligere besluttet at forlænge levetiden på de 34 tog fremfor at udskifte dem med nye. I beslutningen indgik bl.a. en vurdering af togenes tilstand og forventede tekniske levealder på daværende tidspunkt. Desuden ville en udskiftning af togene medføre en betydeligt større gene for kunderne, da det ville kræve længere perioder med lukninger og reduceret service.
”Beslutningen om at forlænge levetiden sætter også streg under Metroselskabets vedvarende fokus på bæredygtighed. Fremfor for at indkøbe nye tog og skrotte de eksisterende får vi mulighed for at genbruge og dermed reducere CO2-aftrykket, hvilket i sig selv er en gevinst. Samtidig ændrer vi sædeopsætningen, så kapaciteten øges i togene med plads til flere passagerer og en hurtigere udveksling af passagerer ind og ud af togene”, udtaler Metroselskabets bestyrelsesformand, Jørn Neergaard Larsen.
Opgaven med at levetidsforlænge togene på M1/M2 har været sendt i udbud, og vinderen blandt i alt fem kvalificerede tilbudsgivere vil inden længe blive offentliggjort og derefter indgås kontrakt.
På mødet fik bestyrelsen også en orientering om Metroens passagertal og driftsstabilitet. I oktober rejste 9,7 mio. passagerer med Metroen, svarende til 0,3 mio. over det gældende passagerbudget for måneden. Bestyrelsen følger udviklingen i passagertallet og har fortsat fokus på at få flere passagerer i Metroen. Driftsstabiliteten i oktober har været meget tilfredsstillende med en samlet driftsstabilitet på 99,5 pct. Der er generelt blevet kørt meget stabilt på alle linjer – også i myldretiden, hvor Metroens samlede driftsstabilitet har ligget på 99,3 pct.
Endelig fik bestyrelsen også en status på byggeriet af M4 Sydhavn. Trods udfordringer ift. de globale forsyningskæder er der en god fremdrift på projektet, og det er selskabets vurdering, at den overordnede økonomi og anlægsbudgettet i al væsentlighed følger planen. Projektet er dog fortsat presset ift. den generelle mangel på ressourcer og leverancer af materiel og materialer. Selskabet har derfor et løbende og tæt samarbejde med entreprenøren for at sikre den fortsatte fremdrift trods de vedvarende udfordringer.