Byggeriet af Cityringen er i sin afsluttende fase, og Metroselskabets bestyrelse følger fortsat arbejdet tæt og rapporterer løbende om fremdrift og risici. Skinnerne er lagt, tog og togsystemer testes, perrondøre er opsat, hovedtrapperne er støbt, og arbejdet med ovenlys, loftsbeklædning og vægbeklædning er i gang.
Arbejdet med indretningen af stationerne er et af de fokusområder, Metroselskabet har identificeret som en af fire risici, som følges med særlig opmærksomhed. Metroselskabet har konstateret, at den forudsatte hurtige opmanding efter nytår, som vurderes afgørende for at nå de aftalte deadlines, ikke har fundet sted.
Efter en række drøftelser mellem CMT og Metroselskabet er parterne - for at minimere risikoen for forsinkelser og fordyrelser - nået frem til en løsning, som bestyrelsen har godkendt. Løsningen fastholder den gældende tidsplan, men det er Metroselskabets vurdering, at risikoen for forsinkelse er betydeligt øget som følge af den meget lave aktivitet på CMT’ arbejder i januar.
Da der er knyttet betydelige dagbøder til kontraktens milepæle betyder det, at der fortsat er knyttet betydelige dagbøder til CMT’ opnåelse af milepælen i slutningen af marts (RHO-milepælen), og derudover er der tilføjet sanktioner relateret til den løbende overholdelse af fremdriften på AF-arbejderne. Dermed er der et stærkt incitament for CMT til at komme tilbage på tidsplanen. Cityringens tidsplan er således fortsat baseret på, at projektet skal være afsluttet i slutningen af juli, og entreprenøren CMT’ leverancer og dagbøder er bundet op på dette.
Metroselskabet forventer at kunne udmelde et åbningstidspunkt, efter at selskabet har vurderet, om de planlagte milepæle i slutningen af marts og april er opnået. Efter dette tidspunkt vil selskabet kunne melde et forventet åbningstidspunkt ud, med forbehold for den endelige sikkerhedsgodkendelse.
Herudover har bestyrelsen godkendt en plan for de aktiviteter, der i 2019 skal tiltrække kunder så hurtigt som muligt, når Cityringen åbner. Aktivitetsplanen er en del af den kommercielle handlingsplan og rummer desuden en beskrivelse af aktiviteter, der skal være med til at give passagererne en sammenhængende rejseoplevelse, f.eks. fælles passagerinformation, udkald m.m. på tværs af de nye metrolinjer.
Bestyrelsen godkendte desuden Metroselskabets digitaliseringsstrategi, som danner grundlag for, hvordan selskabet vil arbejde med digitalisering i fremtiden. Formålet er at sikre en bedre brug og implementering af digitale arbejdsprocesser og at understøtte selskabets arbejde med nemmere sagsgange og højere kvalitet.