På mødet fik bestyrelsen en status på driften. Metroen har oplevet en vækst i antallet af passagerer, og i årets første 10 måneder har der været 14 pct. flere rejser i Metroen end i samme periode sidste år. Selskabet har estimeret 122 mio. rejser i 2023 mod 108 mio. rejser i 2022. Driftsstabiliteten i samme periode var 99,4 pct. for linjerne samlet set.
Bestyrelsen fik også en status på selskabets arbejde med klimasikring mod oversvømmelser, idet disse bl.a. kan påvirke Metroens infrastruktur og drift. Metroen har et generelt højt sikringsniveau, så Metroen i udgangspunktet kan modstå såkaldte 2000-års hændelser i 100 år fra ibrugtagningen. Klimaforandringer betyder dog, at forventningerne til ekstremregn og stormflod har ændret sig de seneste år.
Arbejdet med klimasikring prioriteres højt i Metroselskabet, som bl.a. deltager i en forundersøgelse af en fælles stormflodsplan for København koordineret af Transportministeriet.
”Klimaforandringerne har stor indflydelse på Metroens sikringsniveau. De globale forandringer gør dog, at det ikke alene giver mening at fokusere på Metroen isoleret set. Metroen er en del af Hovedstaden, og klimasikring af København er også klimasikring af Metroen. Derfor bidrager selskabet aktivt til arbejdet med at sikre København mod oversvømmelser sammen med andre infrastrukturejere, ministerier og øvrige myndigheder. Dertil har selskabet fokus på løbende at analysere sikringsniveauet og eftersikre udsatte stationer i takt med, at eksperter og myndigheder opdaterer deres vurderinger for ekstremregn og stormflod,” siger Metroselskabets bestyrelsesformand Jørn Neergaard Larsen.
Metroselskabet er ved at gøre forlængelsen af M4 til København Syd klar til åbning i 2024. Projektet er på vej ind i den sidste vigtige fase med at færdiggøre arkitektarbejde samt gennemføre test af tog og styresystemer.
Bestyrelsen blev på mødet også præsenteret for resultatet af den markedsdialog, som selskabet har gennemført ifm. udbud af ny drifts- og vedligeholdelseskontrakt. De nuværende drifts- og vedligeholdelseskontrakter udløber i 2027.
Herudover blev bestyrelsen orienteret om, at Metroselskabet sammen med 13 andre offentlige bygherrer på konferencen Grønt Gearskifte har underskrevet en aftale om fremover at stille krav om at entreprenører bruger emissionsfrie arbejdsmaskiner.