På mødet blev bestyrelsen orienteret om Metroens passagertal og driftsstabilitet. I maj havde Metroen et passagertal på 10,1 mio. passagerer, hvilket er ca. 1 mio. flere end i maj 2022. År til måned har Metroen haft ca. 20 pct. flere passagerer end i den tilsvarende periode i 2022. For år til måned ligger passagertallet ca. 4 pct. under det forventede. Der kan være flere grunde til at passagertallet er under budget i maj, herunder, at måneden var en meget tør måned sammenlignet med foregående år. I maj var driftsstabiliteten samlet set på 99,7 pct., og i myldretiden på 99,6 pct., hvilket er meget tilfredsstillende.
Bestyrelsen godkendte selskabets kommercielle strategi, der skal understøtte selskabets vækstmål for passagerantallet og indtægter i forretningsstrategiperioden 2023-2026. Bestyrelsen har tidligere besluttet, at selskabet skal igangsætte kommercielle tiltag inden for blandt andet billetløsninger, prissætning, salgskanaler og partnerskaber med henblik på at tilbyde kunderne en kvalitetsoplevelse og dermed understøtte selskabets vækstmål om 176 mio. passagerer i 2026.
”Metroen skal også i fremtiden være det mest eftertragtede bæredygtige mobilitetstilbud i hovedstaden – og allerede i 2023 har vi et mål om 130 mio. passagerer, hvilket er en stigning på ca. 22 mio. i forhold til sidste år. Derfor skal vi ikke blot have fokus på at sikre passagererne en god oplevelse, når det gælder kerneproduktet ift. frekvens, hastighed og driftsstabilitet, men også i forhold til den samlede kundeoplevelse, herunder tilhørende services, prissætning, kommunikation mm. Passagervæksten skal komme fra både udvidelsen af Metroen og nye kunder, men også de eksisterende kunder, som forventes at rejse mere med Metroen fremover. Det skal ske, ved at de bruger Metroen i flere sammenhæng kombineret med at de bliver længere som kunder ved hjælp af målrettet arbejde med at øge deres kendskab og loyalitet”, siger Metroselskabets bestyrelsesformand, Jørn Neergaard.
Bestyrelsen fik også en status på arbejdet med støvpartikler i Metroen. Siden bestyrelsen blev orienteret om sagen i februar 2023, har selskabet udarbejdet et måleprogram for måling af partikler i Metroen rettet mod kunderne samt modtaget foreløbige måleresultater fra operatøren Metro Service ift. arbejdsmiljøet. Alle målinger ligger under Arbejdstilsynets grænseværdier, og de målte koncentrationsniveauer giver ikke anledning til en uacceptabel påvirkning af arbejdsmiljøet.
Selskabet har desuden gennemført øget rengøring på stationer og tunneler, for at fjerne partikler i Metroen. Derudover undersøges muligheden for at udvikle et forbedret filter til togene samt øget tunnelventilation på M1/M2 og M3/M4. Fælles for alle tiltag er, at der tages afsæt i internationale erfaringer. En ekspertgruppe bestående af 12 nationale eksperter inden for miljø og sundhed følger selskabets igangsatte forbedringstiltag og selskabets måleprogram for partikelkoncentration på perroner i Metroen.