Bestyrelsen besluttede på mødet et scenarie for indkøb og implementering af et nyt førerløst styresystem på M1/M2. Udskiftningen af styresystemet er planlagt og sker som led i Metroselskabets Investeringsprogram, og skal sørge for en fortsat sikker og stabil drift, så systemet også i fremtiden kan levere et tilstrækkeligt serviceniveau. Samtidig holdes anskaffelsesomkostningerne på det lavest mulige niveau.
”Metroen er populær, og flere og flere passagerer vælger at rejse med os. Det betyder, at antallet af rejser i M1/M2 fortsat vil stige – både på kort og lang sigt. Et nyt styresystem forventes at kunne sikre en fortsat stabil drift til gavn for de over 100 mio. passagerer, der årligt rejser med Metroen. Det er stadig vores vigtigste kerneopgave at sørge for, at togene kører til tiden døgnet rundt, så passagererne får en nem og effektiv rejseoplevelse af høj kvalitet. Det vil det nye styresystem kunne medvirke til at sikre”, udtaler Metroselskabets bestyrelsesformand, Jørn Neergaard Larsen.
På mødet fik bestyrelsen også en orientering om Metroens passagertal og driftsstabilitet. Metroen har på nuværende tidspunkt rundet 100 mio. passagerer i 2022, hvilket er det højeste årlige passagertal nogensinde. I november var driftsstabiliteten på 99,3 pct., hvilket er meget tilfredsstillende – også i myldretiden, hvor 99,1 pct. af afgangene blev afviklet til tiden.
Endelig fik bestyrelsen en status på arbejdet med Metroselskabets digitaliseringsprogram, hvor strategien for projekterne er at sikre en optimal it- og digitaliseringsunderstøttelse af selskabets nuværende og fremtidige forretningsbehov. Målene er ambitiøse og skal bidrage til at etablere et grundlæggende digitalt fundament af selskabet. I 2022 har der været god fremdrift på stort set samtlige projekter med fokus på test og implementering af de nye systemer.