
Rolling stock, togsystemer og -signaler

Metrotogene kører førerløst
Et moderne tog med det bedste fra udenlandske tog
Et metrotog er 39 meter langt og 2,65 meter bredt. Dets maksimale hastighed er 80 kilometer i timen, og med stop bliver gennemsnitsfarten 40 kilometer i timen gennem byen. Metrotogene kører førerløst, og det fuldautomatiske system kan køre med ned til 95 sekunder mellem hvert tog i myldretiden.
Plads til passagerer og hjul
Der er plads til mellem 280 og 306 passagerer i et metrotog. Det maksimale antal passagerer afhænger af hvilken generation tog samt hvilken linje, man rejser med. Antallet af siddepladser afspejler, at størstedelen af rejserne vil være af kortere varighed.
Togene er designet med et stort flexområde (området med klapstole). Flexområdet er velegnet til passagerer i kørestol og passagerer med barnevogne og cykler.

Metroen er designet ud fra tre nøgleord: Funktionalitet, enkelthed og klart formsprog
Et design, som er til at forstå
Passagerne har været i centrum i designprocessen. Hensyn til passagerer i kørestol eller med barnevogne har haft høj prioritet. Og designet har også taget højde for et stort passagerflow i togene.
Toget er designet, så det er let at vedligeholde og rengøre. Toget er så vidt muligt tænkt og designet i moduler, så slidte dele nemt kan udskiftes.
Det er åbent, rummeligt og gulvet er holdt frit. Paneler er udformet uden skarpe hjørner og fremspring, og sæderne er hængt op på væggen.

Metrotogene lever op til de strengeste sikkerhedskrav
Sikkerhed
Alle togets vigtige systemer er dobbeltsikrede. Hvis en funktion ikke fungerer eller sætter ud, vil en afløser slå til. I alle tog er der videoovervågning hele døgnet, og der er opkaldspunkter, hvor du som passager kan komme i kontakt med metroens kontrolrum.
Metroen har et fuldautomatisk dørlukningssystem. Sidder noget i klemme, stopper dørlukningen omgående, og toget kører først, når dørene er lukkede og låst.
Brandsikkerhed
Både tog og stationer er bygget af brandsikrede materialer og materialer, der kun udvikler minimal og ugiftig røg, hvis de bliver antændt. Brandsikkerheden har haft høj prioritet i udviklingen af toget og dets design.
Metroens styresystem
Metroen er førerløs og styres af et fuldautomatisk styresystem.
Systemet øger sikkerheden i metroen og minimerer risikoen for menneskelige fejl. Sikkerhedssystemet overvåger driften og griber ind, hvis der sker fejl. Skulle en funktion sætte ud, vil der altid være en afløser, der slår til, da alle systemets vigtige dele er fordoblede.
Hjørnestenen i den fuldautomatiske drift er det såkaldte ATC-system (Automatic Train Control-system). Systemet består af disse tre delsystemer: