
Trafikknudepunktet København Syd vokser med nye perroner og flere afgange
- Med åbningen af Øresundsperronerne har København Syd taget endnu et skridt mod at blive et nyt regionalt trafikknudepunkt i hovedstaden, hvor man kan rejse med Metroen, tre S-togslinjer samt regional- og nationale tog. De nye perroner giver også mulighed for rejser med internationale tog mod Sverige og Tyskland. Indtil videre har Snälltåget planer om at standse på København Syd en gang i døgnet fra 1. marts 2026 og to gange i døgnet fra 1. maj 2026.
- København Syd giver et mere robust trafiknetværk i hovedstaden med mulighed for at aflaste persontrafikken på København H. Det vil især være en gevinst efter åbningen af Femern Bælt-forbindelsen i 2030, hvor der forventes øget international passagertrafik og godstrafik.
- Med åbningen af de nye perroner får passagerer flere afgange til rejser i og udenfor hovedstaden i dagtimerne. Passagerer på København Syd får en direkte og hurtig rute til og fra Lufthavnen på 12 minutter. Og som noget nyt er der aften- og weekendkørsel mellem Slagelse og Københavns Lufthavn, hvor det før kun var kørsel i dagtimerne med stop på København H.
- De nye såkaldte ”Øresundsperroner” er 320 meter lange, og der er adgang fra det fælles underjordiske omstigningsområde på stationen, fra Følager, fra Poppelstykket og fra Gammel Køge Landevej.
Fra den 14. december har passagerer til og fra København Syd endnu flere muligheder at vælge imellem, uanset om turen går til Indre By, Lufthavnen eller i retning mod Odense.
Stationen, som er på vej til at blive et af hovedstadens store trafikknudepunkter, betjenes i forvejen af Metroen, tre S-togslinjer, regionale og nationale tog, og med åbningen af de såkaldte ”Øresundsperroner” er der nu flere afgange uden om København H.
Passagerer kan bl.a. komme fra København Syd til lufthavnen på 12 minutter mod 25-35 minutter tidligere, og vælge mellem endnu flere afgange vestover med stop i bl.a. Sorø, Næstved, Slagelse, Nyborg og andre destinationer.
Øresundsperronerne åbner samme dag, som DSB’s nye køreplan træder i kraft. Med København Syd som ny mulig station for Intercitytog, kører DSB nu med flere tog ind og ud af hovedstadsområdet.
”Med åbningen styrker vi København Syds position som centralt trafikknudepunkt med metro, S-tog og nu endnu flere fjern- og regionaltog. DSB standser på hverdage mere end 600 gange i døgnet på stationen med S-tog, regionaltog og InterCity-tog,” siger DSB’s informationschef Tony Bispeskov.
”Øresundsperronerne udbygger København Syd som trafikalt knudepunkt, hvor fjerntog, S-banen og metroen mødes. Det giver flere muligheder og kortere rejsetider for passagererne og er med til at skabe et mere sammenhængende trafikmønster i den kollektive trafik”, lyder det fra Anne Hougaard Olesen, direktør for Strategisk Prioritering, Planlægning & Projekter.
Banedanmark og Metroselskabet er sammen om at være bygherrer på de nye perroner. Metroselskabet har i forvejen ombygget København Syd med blandt andet et nyt fælles omstigningsområde, der forbinder alle transportformer. Det fælles omstigningsområde og metrostationen på København Syd åbnede i sommeren 2024 i forbindelse med forlængelsen af Metroens M4-linje til Sydhavn og Valby, der siden åbningen har kørt med ca. 75 pct. flere metropassagerer end forventet.
Den 14. december åbner også en underjordisk gangtunnel, der gør det nemmere at komme på tværs af stationen og mellem f.eks. Valby Idrætspark på den sydlige side og uddannelsesinstitutioner samt en lang række virksomheder og boliger på den nordlige side.
"Hele ombygningen af København Syd er gennemført i et vellykket samarbejde mellem DSB, Banedanmark og Metroselskabet og er klar til tiden og til budget. For passagerer og lokale bliver København Syd nu meget nemmere at komme til og finde rundt på, og der er nemmere skift mellem transportmidler. Nu får vi får for alvor lukket op for stationens potentiale som et stærkt nationalt trafikknudepunkt", siger Mikkel Kjær Jensen, direktør i Metroselskabet.
Ud over større tilgængelighed på selve stationen åbner nu også endnu en stationsplads ved udgangen i den sydvestlige ende mod Følager.