Stor interesse for at drive Metroen i København - tre går videre i udbudsproces 

Oprettet: 1. september 2025Læsetid: 3 min.
Tre bydere er prækvalificerede til at byde på opgaven som kommende drifts- og vedligeholdelsesoperatør for Metroen i København. Byderne har solid erfaring fra sammenlignelige metrosystemer.

Fakta om Metroen i drift:  

  • Metroen har fire linjer i alt: M1 (åbnet 2002), M2 (2002), M3 (2019), M4 (2020/2024).  
  • Metrosystemet består af i alt 44 stationer og 43 kilometer spor.   
  • Københavns Metro var blandt de første systemer i verden med førerløse tog.  
  • M4 forlænges med to stationer til Ydre Nordhavn i 2030.  
  • Metroen har ned til 1½ minutter mellem afgange I myldretiden.  
  • I 2024 var den gennemsnittelige driftsstabilitet på 99 pct.  
  • Metroen har cirka 400.000 rejsende i gennemsnit pr. hverdag.  
  • I 2024 rejste 126 millioner passagerer med Metroen, hvilket er det højeste passagertal i Metroens historie. 

Tre bydere er med i opløbet om at drive og vedligeholde Metroen fra 2027, efter at Metroselskabet nu har udvalgt de prækvalificerede bydere ud af et stærkt felt af ansøgere. 

De prækvalificerede selskaber er:  

  • KBH Metro Partner ApS, med støttevirksomhederne RATP Development SA, Regie Autonome Des Transports Parisiens, SBS Transit Rail Pte. Ltd, ComfortDelgro Irish Citylink Limited og Westbus Coach Services Limited. 
  • Keolis Danmark A/S 
  • Metro Service A/S med støttevirksomheden Azienda Trasporti Milanesi S.p.A. 

”Vi er meget tilfredse med feltet, som har søgt om prækvalifikation, og den interesse, udbuddet har skabt – både gennem de forudgående markedsdialoger og de ansøgninger, vi har modtaget,” siger Søren Boysen, direktør for drift og vedligehold i Metroselskabet.  

Metroselskabet har igennem flere år forberedt udbuddet, hvor målet har været at tiltrække flere kvalificerede bydere for i sidste ende at indgå den bedst mulige kontrakt. Hovedformålet er, at den vindende operatør skal være med til at sikre en fortsat høj stabilitet i driften i tæt samarbejde med Metroselskabet. 

Vi ser frem til at fortsætte den gode proces med de prækvalificerede bydere, så vi kan sikre, at vi også i fremtiden kan levere et stærkt transportilbud til kunderne,
siger Søren Boysen.

Fakta om udbudsprocessen: 

  • Der er tale om et EU-udbud, der gennemføres som udbud med forhandling med prækvalifikation. 
  • Den 28. september 2027 udløber Metroselskabets nuværende aftale med driftsoperatøren om drift og vedligeholdelse af de fire metrolinjer M1-M4 i København. Derfor udbyder Metroselskabet en ny kontrakt med driftsstart den 29. september 2027.  
  • Nu følger indlevering af første tilbud, fortsatte forhandlinger og indlevering af reviderede tilbud. 
  • Metroselskabet forventer at underskrive kontrakt i september 2026.  
  • Den kommende kontrakt løber til 2039 med option for yderligere tre år. 

Processen

Metroselskabets nuværende aftale med driftsoperatøren om at drive og vedligeholde de fire metrolinjer M1-M4 i København udløber den 28. september 2027. Derfor igangsatte selskabet den 30. juni et EU-udbud for at indgå en ny kontrakt. 

Med tre prækvalificerede bydere følger nu en periode, hvor de prækvalificerede bydere får mulighed for at inspicere systemet, hvorefter de skal indlevere deres første tilbud, indgå i fortsatte forhandlinger og indlevere reviderede tilbud. Metroselskabet forventer at kunne underskrive kontrakt i september 2026. Herefter følger en mobiliseringsfase med klargøring til den nye kontraktperiode, inden der er driftsstart med ny kontrakt den 29. september 2027.  

Yderligere information

Er I prækvalificeret byder på den kommende drifts- og vedligeholdelseskontrakt, og har I spørgsmål af udbudsteknisk karakter, skal I henvende jer via udbudsportalen Byggeprojekt.dk.  

Ved øvrige henvendelser kan Metroselskabets kommunikationsafdeling kontaktes på presse@m.dk eller +45 7242 4901