
Metroselskabet, MT Højgaard Danmark, Rambøll og Cobe går sammen om at bygge en mere klimavenlig metro i Nordhavn
To nye metrostationer er på vej i Ydre Nordhavn. Stationerne skal sikre effektiv, kollektiv transport fra dag ét til de mange mennesker, som kommer til at bo, arbejde og færdes i hovedstadens største udviklingsområde de næste mange år fremover. Når stationerne står færdige, får passagererne til og fra Ydre Nordhavn direkte adgang til de indre bydele og flere større trafikknudepunkter med en rejsetid på ca. 7 min. fra endestationen v/Nordhavn C til Østerport – og ca. 14 min til København H.
Tidlig entreprenørinddragelse
Efter endt udbudsproces har Metroselskabet valgt, at det bliver entreprenøren MT Højgaard Danmark med rådgiverne Rambøll og Cobe, som skal planlægge, designe og efter hensigten bygge de to nye stationer og 1,6 km højbane. Metroselskabet udbød kontrakten med såkaldt “tidlig entreprenørinddragelse”, og ud af en større ansøgerpulje gik tre teams videre til sidste fase af udbuddet, før et vinderteam kunne udpeges.
”Jeg glæder mig til, at vi sammen med MT Højgaard Danmark og deres team skal udvikle og designe de næste to stationer på metronettet. Teamet har vundet på især deres tilbudte proces for samarbejde, proces for design og derudover prissætning af entreprisearbejderne", siger administrerende direktør i Metroselskabet Carsten Riis og uddyber:
”Vi har store ambitioner om at levere en metro, der understøtter livet i byen og en klimavenlig byudvikling i Nordhavn. Ved at inddrage entreprenøren, arkitekter og rådgivere endnu tidligere, får vi bedre mulighed for at bringe alle parters kompetencer i spil og indarbejde den nyeste viden om metoder og materialer i arbejdet”, lyder det fra Carsten Riis.

"Det er en stor glæde at være med i dette projekt, hvor vi stiller med et stærkt tværfagligt team, der sammen med Metroselskabet, MT Højgaard Danmark og Cobe skal designe og bygge mere metro i Nordhavn, der styrker både mobiliteten og fremtidens byudvikling. Vi ser frem til samarbejdet og til at bidrage med vores erfaringer til dette projekt, der vil give endnu flere borgere nem adgang til og fra bydelen med offentlig transport og dermed understøtte visionerne om ’5-minutters byen’, der gør det muligt for borgerne at tilgå offentlig transport og bydelens faciliteter inden for 5 minutters gang fra ethvert sted i bydelen”, siger Ib Enevoldsen, administrerende direktør for Rambøll Danmark.
”Vi er enormt stolte over at få muligheden for at fortsætte vores arbejde med metroen i Nordhavn. Efter at have designet de to første stationer – Nordhavn Station og Orientkaj Station – er det en stor ære nu at kunne arbejde videre med de næste to. Metroen er et afgørende stykke infrastruktur for hele udviklingen af Nordhavn. Den forbinder bydelen tættere med resten af København og understøtter visionen om en bydel, hvor det er lettere at gå, cykle eller tage offentlig transport end at køre i bil. De kommende to stationer bliver nøglen til at realisere potentialet i Levantkaj og Nordhavn C og vil skrive et nyt kapitel i historien om Københavns havnefront”, siger stifter af Cobe og arkitekt, Dan Stubbergaard.
”M4-forlængelsen er et projekt, vi er stolte af at være en del af. Ikke kun fordi det er stort og komplekst – og af den slags, man fortæller sine børn om – men fordi det bygger på en samarbejdsform, vi tror på. Med den tidlige inddragelse får vi mulighed for at udvikle løsninger i fællesskab med Metroselskabet, Rambøll, COBE og resten af teamet fra dag ét. Det giver os ikke bare bedre løsninger, det giver os bedre samarbejde, færre overraskelser og mere værdi for alle parter", siger Christoffer Tarp, områdedirektør for Anlæg og Infrastruktur i MT Højgaard Danmark.
Nu starter samarbejdet om konceptdesign
Projektet overgår nu til en samarbejdsfase, hvor Metroselskabet sammen med MT Højgaard Danmark, Rambøll og Cobe udarbejder konceptdesign. Metroselskabet forventer, at byggeriet påbegyndes i 2027, og målet er, at de nye stationer åbner for passagerer i 2030. Udviklingen af Metroen og hele bydelen Nordhavn sker i et samarbejde mellem Københavns Kommune, By & Havn og en række andre aktører for at skabe de bedste forhold for aktivt byliv og god livskvalitet for borgere og besøgende.
De to nye stationer har fået de foreløbige navne v/Levantkaj og v/ Nordhavn C. V/ Levantkaj bliver placeret midt i et kommende bolig- og erhvervsområde, der også kommer til at indeholde Nordhavns største skole. Når containerterminalen i 2027 flytter længere ud i Ydre Nordhavn, omdannes den sydlige kaj til en attraktiv havnepromenade. V/Nordhavn C placeres tæt på det grønne område Nordhavnstippen og Tunnelfabrikken, hvor der i de kommende år vil blive åbnet for nye virksomheder, værksteder, spisesteder, kunst-, kultur- og fritidsaktiviteter samt ungdomsboliger.
Yderligere information
Metroselskabets kommunikationsafdeling på presse@m.dk eller +45 7242 4901.
Fakta
Om udvidelsen af M4 til Ydre Nordhavn
- De to nye stationer med de foreløbige navne v/Levantkaj og v/Nordhavn C er planlagt som en 1,6 km højbane som en fortsættelse af M4-linjen fra Orientkaj Station.
- Nordhavn er Københavns Kommunes største nuværende byudviklingsområde. Over de næste 40 år bliver hele Nordhavn udviklet til en blandet by med boliger, erhverv og kulturaktiviteter. Der forventes at være ca. 35.000-40.000 beboere, når hele Nordhavn er fuldt udbygget.
- Med tidlig entreprenørinddragelse som kontraktform inviterer Metroselskabet entreprenør, ingeniørrådgiver og arkitekt ind i projektplanlægningen på et tidligt stadie. Formålet er at opnå et endnu bedre samarbejde på projektet, minimere projektets klimaaftryk og i sidste ende bygge en bedre metro for passagererne og byen.
- Den samlede kontraktsum på planlægning, design og anlæg forventes at være omkring 900 mio. kroner. Summen bliver fastlagt som en del af planlægningen frem mod et konceptdesign.
- M4 til stationerne Nordhavn og Orientkaj åbnede i marts 2020 som en afgrening af M3 Cityringen med nye, hurtige forbindelser mellem Nordhavn og andre dele af byen.
- I 2024 åbnede forlængelsen af M4 til Sydhavn og Valby med fem nye stationer. Stationerne har siden åbningen haft flere passagerer end forventet.
Om Metroen
- Metroen er en af de mest populære former for offentlig transport i Danmark. På en gennemsnitlig hverdag rejser cirka 400.000 passagerer med Metroen. Tallet fortsætter med at stige, og i 2030 forventes Metroen at have 550.000 passagerer på en gennemsnitlig hverdag. Det svarer til 20 procent af alle rejser med offentlig transport i Danmark.
- Metroen er en af de mest klimavenlige transportformer med høj kapacitet og lavt energiforbrug pr. passager. Samtidig kan Metroen mindske trængsel og forurening. Sammen med cykling og gang er Metroen den mest klimavenlige transportkombination i byen.
- Metroens CO₂-aftryk pr. passagerkilometer er 3,7 gram (tal for 2024).
- En rapport fra Kraks Fond Byforskning (af bl.a. forskere fra DTU) fra 2016 viser, at etablering af metroen kan have stor på effekten af bilejerskabet lokalt, men jo længere man bevæger sig væk fra metrostationerne, jo lavere er effekten. Rapporten viser, at bilejerskabet omkring stationerne kan falde med op til 14 pct., når der etableres metro.