
Fremtidig drift og vedligehold af Københavns Metro er sendt i udbud
Metroen i København drives af en privat driftsoperatør, som står for den daglige drift og vedligehold af tog og systemer på de fire linjer. I 2024 satte Metroen passagerrekord med 126 millioner passagerer på de fire linjer. Derudover gik 99 pct. af alle afgange som planlagt.
Den nuværende drifts- og vedligeholdelseskontrakt for metrolinjerne udløber den 28. september 2027, og derfor udbyder Metroselskabet nu en ny kontrakt med driftsstart den 29. september 2027.
Det er vores ambition for den kommende kontrakt at fastholde den høje stabilitet i driften og sikre en god oplevelse for vores stadig flere passagerer. Vi har i udarbejdelsen af udbuddet haft gode og udbytterige dialoger med markedet, og vi ser frem til den fortsatte udbudsproces,
Fakta om Metroen i drift:
- Metroen har fire linjer i alt: M1 (åbnet 2002), M2 (2002), M3 (2019), M4 (2020/2024).
- Metrosystemet består af i alt 44 stationer og 43 kilometer spor.
- Københavns Metro var blandt de første systemer i verden med førerløse tog.
- M4 forlænges med to stationer til Ydre Nordhavn i 2030.
- Metroen har ned til 1½ minutter mellem afgange I myldretiden.
- I 2024 var den gennemsnittelige driftsstabilitet på 99 pct.
- Metroen har cirka 400.000 rejsende i gennemsnit pr. hverdag.
- I 2024 rejste 126 millioner passagerer med Metroen, hvilket er det højeste passagertal i Metroens historie.
Metroselskabet, der er ejet af Staten, Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune, har det overordnede ansvar for driften af Metroen, men skal ifølge loven udbyde driften til en privat aktør.
EU-udbuddet gennemføres med forhandling og prækvalifikation og er offentliggjort via TED (Tenders Electronic Daily), som er EU’s fælles portal for annoncering af udbud.
Selve udbudsmaterialet er tilgængeligt via udbudsplatformen Byggeprojekt.dk.
Fristen for at søge om prækvalifikation er den 31. juli 2025 kl. 13:00 CEST, hvorefter indledende tilbud, forhandlinger og reviderede/endelige tilbud fremsendes før vinderen af udbuddet forventeligt kan udpeges i september 2026. Den kommende kontrakt løber til 2039 med option for yderligere tre år.
Fakta om udbudsprocessen:
- Der er tale om et EU-udbud, der gennemføres som udbud med forhandling med prækvalifikation.
- Frist for at søge om prækvalifikation er den 31. juli 2025 kl. 13:00 CEST.
- Invitation til at deltage i udbuddet sendes til de prækvalificerede tilbudsgivere forventeligt i slutningen af august 2025.
- Herefter følger indlevering af første tilbud, fortsatte forhandlinger og indlevering af reviderede tilbud.
- Metroselskabet forventer at underskrive kontrakt i september 2026.
Yderligere information
Er I potentiel byder på den kommende drifts- og vedligeholdelseskontrakt, og har I spørgsmål af udbudsteknisk karakter, skal I henvende jer via udbudsportalen Byggeprojekt.dk.
Ved øvrige henvendelser kan Metroselskabets kommunikationsafdeling kontaktes på presse@m.dk eller +45 7242 4901.