Pedestrian tunnel to connect metro stations on Kongens Nytorv

Posted: 27. juni 2018
When the M3 line opens, the metro station at Kongens Nytorv will be the only place where all four metro lines intersect. The work to connect the two underground stations will cause congestion and changed access routes for passengers for the rest of the year.

Facts about Kongens Nytorv metro station

Kongens Nytorv and Frederiksberg Station will be metro hubs where the M3 line and the two existing metro lines intersect. The two underground platforms will be connected by a pedestrian tunnel, making it easy to switch between the lines.

From Kongens Nytorv you can travel to Frederiksberg Allé in six minutes and to Nørrebro Station in 11 minutes.

When the M3 line opens in July 2019, the metro station at Kongens Nytorv will be one of the three most used stations in Denmark and passenger numbers will more than triple. Work on building the new Metro station under Kongens Nytorv is now so far advanced that it's time to connect the two platforms with a pedestrian tunnel so that passengers can easily and quickly get from the existing Metro to the new M3 line station - and vice versa.

‘Earlier this year, we took down the green fences at Kongens Nytorv, and work is still in full swing both under and above ground. The final phase of the construction includes connecting the existing metro station with the future M3 line station. This will cause some inconvenience for passengers during a period when we have to change the access routes to the Metro. That's why we do everything we can to help with signage and other information to ensure our customers have a quick and easy journey,’ says Hanne Tærsbøl Schmidt, Head of Customers and Neighbours at Metroselskabet.

Fakta om Cityringen

De 17 nye metrostationer vil forbinde brokvartererne med Frederiksberg og indre by, og samtidig bliver Cityringen også udbygget med forbindelser til både Nordhavn og Sydhavn.

I 2025 vil metroen have 174 millioner passagerer årligt, og ni ud af ti af Danmarks mest travle stationer vil have en metrostation.

Den sidste fase af byggeriet frem mod åbningen af Cityringen byder på en række ændringer for de knap 25.000 passagerer, der dagligt benytter metroen på Kongens Nytorv. Fra 1. juli lukker elevatoren ved hovedtrappen, og kunderne henvises derfor til den anden elevator, som kører direkte til perron. På perronen er der opsat en ekstra billetautomat, så det vil stadig være muligt at købe billet. Lukningen af den ene elevator varer året ud. 

Når Cityringen åbner, bliver metrostationen på Kongens Nytorv en af de tre mest besøgte stationer i Danmark, mens passagertallet bliver mere end fordoblet. I dag stiger knap 25.000 daglige passagerer på metroen ved Kongens Nytorv, mens tallet i 2025 vil være vokset til ca. 90.000 passagerer. Og når den fjerde metrolinje fra Nordhavn åbner i 2020, vil alle fire linjer mødes på Kongens Nytorv. 

For at skabe plads til de mange nye passagerer er det nødvendigt at bygge en ny nedgangstrappe til metroen, som bliver placeret ved starten af Strøget. I forbindelse med arbejdet vil den nuværende trappe blive ændret, så der fra august kun bliver adgang til og fra stationen via trappens ene side. Det skaber trængsel, og passagererne kan derfor med fordel benytte de andre indgange til metroen via den farverige trappe og cykelkælder, der blev udsmykket af kunstner Pernille Maegaard sidste år.  

More information

Metroselskabet's Communications Department at presse@m.dk or +45 7242 4901.