
Hvad kan du forvente som nabo af de kommende måneder?
Her i foråret blev metrolinje M5 besluttet som en del af en større politisk aftale. Det betyder, at første fase af M5, som består af seks stationer fra København H via Amager til Prags Boulevard, er rykket et stort skridt nærmere.
Derfor får du her en status på projektet, og hvad du som nabo kan forvente i de kommende måneder.

Forundersøgelser er i gang
Siden sidste år har en række forundersøgelser så småt været i gang. Her har vi blandt andet skullet klarlægge de geologiske forhold og grundvands-forholdene omkring de områder, hvor de kommende stationer, skakte og tunneler bliver placeret. Prøveboringerne fortsætter, men samtidig går vi i gang med forskellige andre typer af forundersøgelser langs linjen.
Vi går f.eks. snart i gang med at registrere bygninger og udearealer, og det gør vi både med fotodokumentation og med 3D-scanninger, som du kan læse mere om her. Nogle steder gør vi det også med droneoptagelser. Det betyder, at du i den kommende tid kan opleve, at medarbejdere går rundt med scanningsudstyr eller tager billeder af facader, veje, parkeringspladser osv. Enkelte steder skal vi også – efter aftale med de enkelte ejere – fotoregistrere inde i ejendomme.
Forundersøgelserne er en vigtig del af det forberedende arbejde med den nye metrolinje, så tag godt imod vores medarbejdere, når du møder dem i dit lokalområde. Vi beklager på forhånd, hvis vi indimellem står lidt i vejen.

Supplerende miljøkonsekvensvurdering er i høring over sommeren
I sensommeren sidste år var miljøkonsekvensvurderingen af M5-projektet i offentlig høring. Tak for de mange høringssvar. Siden er projektet blevet optimeret med blandt andet mulige, alternative placeringer af en skakt nær København H, forskellige justeringer af linjeføringen og dybden på tunnelerne, ligesom stationen ved Prags Boulevard er ændret til at være en højbanestation.
Du kan se det optimerede projekt på det digitale kort på metrolinjem5.kk.dk.
Ændringerne til det oprindelige projekt har krævet en ny, supplerende miljøkonsekvens-vurdering, og den er lige nu i offentlig høring frem til den 24. august via Københavns Kommunes ’Bliv Hørt’-portal.
Hvis du har kommentarer til det optimerede projekt, skal du indgive dit høringssvar via Bliv Hørt-portalen. Hvis du allerede har indsendt dit høringssvar i forbindelse med det oprindelige projekt i sensommeren 2024, behøver du ikke at indsende dit høringssvar igen. Men hvis du har input til ændringerne i den supplerende MKV, så indsend dit høringssvar via Bliv Hørt-portalen senest den 24. august 2025.
Når høringsperioden er afsluttet, samler Københavns Kommune op på høringssvarene fra både den oprindelige og den supplerende miljøkonsekvensvurdering og udgiver svarene i en hvidbog.

Foreløbig tidsplan
Selvom Regeringen og Københavns Kommune har besluttet, at M5 skal anlægges som en del af den samlede aftale om byudvikling og infrastruktur til Lynetteholm, kender vi endnu ikke alle detaljer i projektet.
I den kommende tid arbejder vi videre med forundersøgelser og det omfattende konceptdesign, og siden skal den anlægslov, der danner rammerne for projektet, udarbejdes og vedtages, før projektet kan opnå den endelige §25-tilladelse. Derefter venter udbudsprojektering og udbud samt anlægsprojektering, ledningsomlægninger og det egentlige anlæg.
Der er således stadig nogle skridt, der skal tages, før vi kan lægge en mere detaljeret tidsplan.
Men som projektet tegner sig lige nu, ser nogle af milepælene i tidsplanen sådan ud:
- 2. juni til 24. august: Høring om supplerende miljøkonsekvensvurdering
- Andet halvår 2025: Hvidbog med opsamling på alle indkomne høringssvar
- Første halvår 2026: Forventet vedtagelse af anlægslov
- 2028 – 2036: Forventet anlægsarbejde
- 2036: Forventet åbning af etape 1
Du kan løbende følge projektets udvikling på metroselskabet.dk/m5, hvor du også kan se flere detaljer i den foreløbige tidsplan.

Har du spørgsmål?
Et så stort og vigtigt projekt som M5 vil altid kaste en masse spørgsmål af sig, og vi svarer gerne. Men vi kender ikke alle svarene endnu, for projektet er fortsat under udvikling.
Hvis du har spørgsmål til miljøkonsekvensvurderingen og den kommende metrolinje, så kontakt os i Metroselskabet på nabo@m.dk.
Hvis du har spørgsmål til den politiske aftale eller processen for miljøkonsekvensvurderingen, så kontakt Victor Scharff, Økonomiforvaltningen i Københavns Kommune på b416@kk.dk.